Festival Liberation 040 gaat wél door, maar dan anders

Na weken van spanning heeft de organisatie van Liberation 040 eindelijk toestemming van de gemeente Eindhoven om, komende zaterdag, haar coronaproof versie van het bevrijdingsfestival te houden. Er mag een groot terras komen op het Stadhuisplein en een informatiemarkt op het 18 Septemberplein. “Wij moeten blijven stilstaan bij het geluk dat wij hebben met onze vrijheid in een land als Nederland.”

foto SeenPhotography

De gemeente Eindhoven heeft de studenten die Liberation 040 dit jaar organiseren, lang in spanning laten zitten. De laatste weken werd de beslissing over de vergunning meermaals uitgesteld, onder meer om het festival Bier & Big (op 4, 5, en 6 september bij Sectie-C) te evalueren.

Voorzitter van Liberation 040 Clint van Rheenen is opgelucht: “We zijn erg blij dat de vergunning nu toegekend is. We hebben ons met z’n achten een jaar lang hard ingezet en ook tijdens de coronacrisis onze best gedaan om een mooie en veilige invulling te geven aan Liberation 040. Ons huidige plan is volledig ‘coronaproof’ en we zijn blij dat de gemeente daar ook zo over denkt. We hebben erg veel zin om op 19 september allerlei Eindhovenaren te verwelkomen.”

Derde editie

In het voorbereidende jaar is er al vaak gewisseld van plan. Toen Clint van Rheenen, Anouk Dusseldorp en anderen in de organisatieboot stapten, gingen ze uit van de oorspronkelijke opzet zoals hun voorgangers (ook allen lid van het Eindhovens Studenten Corps) aan hen doorspeelden. Daarbij was sprake van één heel groot podium op het 18 Septemberplein waar de hele dag wat te doen was.

Dusseldorp, binnen het team verantwoordelijk voor de externe contacten, vertelt: “Er was een ‘veteranenhoek’, ingericht als een soort huiskamer waar bezoekers gemakkelijk met militairen in gesprek konden gaan. Er stonden standjes van Unicef Student Team Eindhoven en Amnesty International voor het informatieve deel. Daarnaast traden de hele dag bandjes en artiesten zoals Snelle en Gers Pardoel op. Vorig jaar stond ’s avonds het hele plein vol.”

De derde editie kent een heel andere situatie. De plannen werden overigens niet metéén aangepast aan corona: “In april dachten we nog dat de situatie in september wel gekalmeerd zou zijn”, zegt Dusseldorp. “Vanaf de persconferentie waarop werd gezegd dat evenementen tot 1 september niet mochten doorgaan, zijn we weer bij elkaar gekomen voor een realistischer plan.”

Andere manier

Het zou jammer zijn om het vieren van de vrijheid niet te laten doorgaan, zo vonden de studenten, die desnoods voor een kleinschalige opzet wilden gaan. Maar dat kleinschalige werd toch weer losgelaten en Dusseldorp weet hoe dat komt: “Toen we weer plannen maakten, werden we steeds enthousiaster, en van het één komt het ander. Uiteindelijk is vergunning aangevraagd voor twee locaties.”

‘Het grootste terras op anderhalve meter afstand op het Stadhuisplein’, zo staat in de aankondiging van eind juli, ‘om onze vrijheid te kunnen vieren’.  “Er komen ook bandjes, maar de artiesten die we hebben gekozen zijn minder grote publiekstrekkers dan voorgaande jaren. Vorig jaar hadden we Snelle, maar we geven nu minder bekende bands een kans en dat is juist leuk”, zegt Dusseldorp, die zich verheugt op Three Little Clouds en Waltzburg.