Bert Meijer in American Academy of Arts and Sciences

Bert Meijer, hoogleraar Organische Chemie aan de TU/e, is benoemd tot lid van de American Academy of Arts and Sciences, een gerenommeerd genootschap van buitengewoon getalenteerde personen in de kunsten en wetenschappen. Meijer zal officieel toetreden tijdens een ceremonie in oktober in Cambridge, Massachusetts.

foto Bart van Overbeeke

“Ik voel me zeer vereerd door deze erkenning van het wetenschappelijke werk van onze onderzoeksgroep", zegt Bert Meijer. "Veel promovendi, postdocs, studenten en medewerkers in de groep hebben door de jaren heen doorbraken gemaakt in het onderzoek naar functionele supramoleculaire materialen en systemen. Het feit dat dit internationaal wordt erkend, geeft me veel voldoening en trots. "

Michelle Obama

Dit jaar heeft de American Academy of Arts and Sciences ongeveer tweehonderd nieuwe leden geselecteerd. Hieronder zijn chemisch en biologisch ingenieurs, celbiologen, wiskundigen, datawetenschappers, filosofen, dichters, kunstenaars, economen, academische en zakelijke leiders, onder wie de voormalige Amerikaanse First Lady Michelle Obama (de volledige lijst is hier beschikbaar).

Sinds zijn oprichting in 1780 heeft de Academie meer dan 13.500 leden gekozen. Eerdere beroemde leden zijn onder anderen Benjamin Franklin, Maria Mitchell, Charles Darwin, Albert Einstein en Martin Luther King Jr. Toch zijn slechts twaalf van de huidige leden afkomstig uit Nederland, met onder anderen Robbert Dijkgraaf, Hans Clevers en Nobelprijswinnaars Gerard 't Hooft en Ben Feringa.

Leven

Meijer is universiteitshoogleraar en hoogleraar Organische Chemie aan de faculteiten Scheikundige Technologie en Biomedische Technologie en het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen van de TU/e. Zijn onderzoek richt zich op het ontwerp, de synthese en de mogelijke toepassingen van supramoleculaire systemen met ongekende eigenschappen en functies. Het is gebaseerd op de principes van synthetische organische en polymeerchemie en is gericht op het vinden van oplossingen voor uitdagingen in materiaalwetenschap en levenswetenschappen. Meijer: "Mijn droom is dat we op een gegeven moment zoveel zullen begrijpen over hoe moleculen samenwerken, dat we de eenvoudigste vorm van leven in een laboratorium kunnen maken."

Gedurende zijn carrière ontving Meijer meerdere topprijzen, zoals de Spinozapremie (2001), de ACS Award voor Polymer Chemistry (2006), de Akzo Nobel Science Award (2010), de International Award van de Society of Polymer Science in Japan ( 2011), de Cope Scholar Award van de ACS (2012) en de Prelog-medaille van ETH Zürich (2014). In 2014 werd hij tevens benoemd tot Akademiehoogleraar van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).