Emeritus hoogleraar Arthur van Roermund. Foto | Bart van Overbeeke

Simon Stevin Meester Arthur van Roermund nu ook geridderd

Emeritus hoogleraar Arthur van Roermund (Mixed-signal Microelectronics bij Electrical Engineering) was al Simon Stevin Meester, maar sinds vandaag is hij ook Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Van Roermund, die in juni 2017 afscheid nam van de TU/e, kreeg deze ochtend in zijn woonplaats Helmond het lintje opgespeld door burgemeester Elly Blanksma-Van den Heuvel in gezelschap van zijn familie en onder meer decaan Bart Smolders.

Van Roermund (1951) kreeg zijn onderscheiding voor zijn verdiensten en bijzondere inzet voor de wetenschap en de universiteit. Hij leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van zogenaamde 'smart circuits'. Die worden toegepast in medische elektronica, draadloze communicatie en professionele meetapparatuur.

In 1999 maakte hij de overstap van de TU Delft naar de TU/e, waar hij achttien jaar leiding gaf aan de vakgroep Mixed-signal Microelectronics. In die periode maakte hij ook tien jaar lang deel uit van het faculteitsbestuur van Electrical Engineering. In zijn tijd voor Delft (1992-1999) was hij achttien jaar werkzaam geweest bij Philips Research.

Simon Stevin Meester

In 2004 ontving hij van STW de titel Simon Stevin Meester, wat beschouwd mag worden als een oeuvreprijs. Aan de titel was een geldbedrag van een half miljoen euro verbonden, dat Van Roermund weer investeerde in zijn onderzoeksgroep. Bij zijn afscheid zei hij daarover in Slash, het relatieblad van de TU/e: "Dat was een mooie financiële impuls, maar toch heeft de reputatie van die prijs een grotere impact voor de groep, qua geloofwaardigheid naar de buitenwereld en voor de interne motivatie."

Van Roermund was bestuursvoorzitter van ProRISC (het microelektronica platform in Nederland) van 1999 tot 2012, en vice-voorzitter van IPN, het Nederlandse ict-onderzoeksplatform van 2000 tot 2012. Elf jaar lang, van 2001 tot en met 2012 was hij medeorganisator van de jaarlijkse workshop voor Advanced Analog Circuit Design (AACD). Van Roermund heeft meer dan zevenhonderd publicaties op zijn naam staan, schreef dertig boeken en was co-auteur van twaalf andere boeken.

Tegen Slash zei hij over de tijd na zijn werkzaamheden aan de TU/e: "Wat ik in mijn pensioen zeker niet wil doen, is doorrollen en denken dat ik dit vak altijd blijf uitoefenen. Ik ken gerenommeerde collega's die alsmaar doorgaan en op een gegeven moment niet zien dat ze zichzelf inmiddels overschatten. Dat is gênant, dat wil ik voorkomen. Maar de collega's, studenten en contacten op internationale conferenties zal ik echt gaan missen."