TU/e-hoogleraar Jan van Hest treedt toe tot de KNAW

Jan van Hest, hoogleraar Bio-organische Chemie, treedt toe tot de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De KNAW is het belangrijkste Nederlandse genootschap voor topwetenschappers. TU/e-alumnus Van Hest, die in 2016 de overstap maakte van de Radboud Universiteit Nijmegen naar de TU/e, werd in 2018 benoemd tot hoofd van het Institute for Complex Molecular Systems (ICMS) en houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling van kunstmatige cellen en nanomedicijnen.

foto Vincent van den Hoogen

Jan van Hest (1968) ontwikkelt geavanceerde materialen die deels natuurlijk en deels synthetisch zijn. Zo maakte hij de eerste functionerende nabootsing van een eukaryote cel. Recentelijk is hij actief in het opkomende onderzoeksveld van de nanomedicijnen. Zo ontwikkelde hij nanocapsules met enzymen erin, die je in levende cellen kunt inbrengen om schadelijke processen te corrigeren.

'Van Hest combineert in al zijn werk innovatieve synthetische strategieën met een heldere visie op mogelijke biomedische toepassingen', aldus de KNAW in een verklaring. Van Hest was van 2005 tot 2010 lid van De Jonge Akademie van de KNAW. Op maandag 16 september wordt hij als Akademielid geïnstalleerd.

Tijdens zijn wetenschappelijke carrière ontving Van Hest onder meer een Vici-subsidie (2010) en een ERC Advanced Grant Award (2016) voor zijn werk. Ook maakte hij deel uit van het onderzoeksteam dat, onder meer met TU/e-hoogleraar Bert Meijer, in 2012 een Zwaartekrachtsubsidie ontving voor het Research Center for Functional Molecular Systems.

De KNAW is in 1808 opgericht als adviesorgaan van de regering, een taak die zij ook nu nog vervult. Het onafhankelijke genootschap is 'het forum, de stem en het geweten van de wetenschap in Nederland'. Behalve Van Hest zijn er nog achttien nieuwe leden benoemd. Daarmee komt het totaal aantal leden van de KNAW op bijna 570. Elf van hen zijn momenteel werkzaam aan de TU/e. De benoeming is voor het leven en wordt in de wetenschappelijke wereld gezien als een grote eer.