Nederlandse universiteiten pieken in Shanghai-lijst

Vier Nederlandse universiteiten behoren volgens de wereldwijde Shanghai-Ranking tot de beste honderd van de wereld. Van hen eindigt Utrecht opnieuw het hoogst.

foto Shutterstock

De Universiteit Utrecht bemachtigt als enige universiteit een plekje in de top-50. Vorig jaar viel ze er nog net buiten. Groningen en Rotterdam stijgen ten opzichte van vorig jaar ook weer in de lijst, naar respectievelijk plaats 65 en 68. Leiden zakt naar de vierde positie in het Nederlandse klassement, en staat op plaats 82.

Harvard spant nog altijd de kroon, alweer voor het zeventiende jaar op rij. Stanford en Cambridge maken de top-3 compleet. De Verenigde Staten domineren de lijst, met acht universiteiten in de top-10, 45 in de top-100 en 206 in totaal.

De Academic Ranking of World Universiteit, zoals de Shanghai-ranking voluit heet, is de oudste en bekendste wereldranglijst van universiteiten. Maar de makers krijgen nog altijd veel kritiek te verduren. Ze zouden te veel nadruk leggen op wetenschappelijke prestaties, zoals publicaties, citaties en grote prijzen. Onderwijsprestaties tellen niet of nauwelijks mee. Ook zouden onderzoekers met allerlei trucs proberen hun score op te krikken.