Foto | Tech United

Robocupwinst, sportmedailles, vijf veni's, een eredoctoraat en een uitdaging bij het racen

Jullie hebben ons een paar weken moeten missen, en daarmee ook verschillende TU/e-nieuwtjes. Daarom een update – onder meer over een TU/e-studente die de tweede plek haalde op de 800 meter op het NK, de zorgrobot en de voetbalrobots die eerste werden tijdens de RoboCup en universiteitshoogleraar Bert Meijer die voor de tweede keer in zijn leven een eredoctoraat krijgt.

foto Tech United

Marissa Damink tweede op NK – en geselecteerd voor het EK

Marissa Damink, TU/e-student Human Technology Interaction, is vorig weekend tweede geworden op de 800 meter hardlopen tijdens het Nederlands Kampioenschap in Den Haag. Damink: “Dit was het eerste jaar dat ik echt streed voor goud, en daardoor was ik eigenlijk ook een beetje teleurgesteld over het zilver. Maar al met al ben ik heel tevreden, vooral met de vooruitgang die ik dit jaar weer heb gemaakt.”

Aanstaande zaterdag mag de studente ook nog eens meedoen aan het EK landenteams in het Noorse Sandnes, ook op de 800 meter. “Ik sta met de negende PR-tijd geplaatst, maar ik hoop hoger te eindigen dan dat en ik wil graag nog een sneller persoonlijk record dit seizoen. Het zou helemaal mooi zijn als dat op het EK gebeurt.”

We hadden vorig jaar een leuk interview met Marissa voor onze rubriek de Vragenbank.

URE toch niet in actie in wedstrijdklasse zonder coureur

University Racing Eindhoven had zich als doel gesteld om dit raceseizoen in elk geval aan één wedstrijd zonder coureur mee te doen. Dat had van 24 tot en met 28 juli moeten gebeuren op het Italiaanse circuit Riccardo Paletti. Het team had slechts een week om de auto na deelname aan de Formula Student Netherlands (FSN) om te bouwen naar autonoom rijdend. Helaas trad er een zogeheten Accumulator Management System (AMS)-fout op, waardoor deelname uitgesloten werd. URE is toen meteen aan de slag gegaan om de auto weer geschikt te maken voor deelname aan de elektrische klasse op Formula Student Germany. Het team is vastberaden om de autonome systemen te verbeteren en volgend jaar sterker terug te komen.

In Nederland haalde het team de derde plek in de elektrische klasse van FSN.

Via hun sociale media kun je hun prestaties deze week in de Duitse Hockenheimring volgen.

Vijf Veni’s voor TU/e-onderzoekers

Vijf talentvolle TU/e-onderzoekers krijgen dit jaar een Veni-subsidie van maximaal 250.000 euro. Dat maakte onderzoeksorganisatie NWO 16 juli bekend. De TU/e-gelukkigen zijn Antoni Forner-Cuenca (Scheikundige Technologie), Lenneke Kuijer (Industrial Design), Erik Bekkers (Wiskunde en Informatica), Weiming Yao (Electrical Engineering)  en Anat Akiva (Scheikundige Technologie).

Zij gaan onder andere onderzoek doen aan grootschalige energieopslag, het anticiperen op technologische ontwikkelingen in het ontwerpproces, Artificial Intelligence (AI) om bloedvatnetwerken beter te analyseren, fotonica in kunstmatige neuronen en de ontwikkeling van bot-op-een-chip om botvorming te onderzoeken. Meer details over de onderzoeken vind je op de TU/e-site.

NWO heeft in totaal 166 veelbelovende jonge wetenschappers een Veni-financiering van maximaal 250.000 euro toegekend. Hiermee kunnen ze gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen. Bron: persteam TU/e

Brons voor Lisa Scheenaard tijdens wereldkampioenschap

Lisa Scheenaard, TU/e-student Bouwkunde en lid van studentenroeivereniging Thêta, heeft op 14 juli de bronzen medaille gehaald in de dames skiff op World Rowing Cup III, die in Rotterdam werd gehouden. Deze World Cup was de derde en laatste wedstrijd van het World Cup klassement. Op de eerste World Cup wist Lisa al een gouden medaille te bemachtigen.

Hoe spannend de race was, lees je in het bericht van studentenroeivereniging Thêta.

Tweede eredoctoraat voor Bert Meijer

Universiteitshoogleraar Bert Meijer is onderscheiden met een eredoctoraat van de Freie Universität Berlin. Daarmee eert de faculteit van Biologie, Scheikunde en Geneeskunde van de Duitse universiteit de hoge kwaliteit van Meijers wetenschappelijke werk. Het is het tweede eredoctoraat voor de eminente chemicus. Eerder werd hij al onderscheiden door de Belgische universiteit van Bergen (Mons).

Bert Meijer is wereldwijd één van de meest vooraanstaande wetenschappers op het gebied van de supramoleculaire chemie en polymeren, aldus de Freie Universität in een verklaring.

De hoogleraar is zeer vereerd met de aanstelling.“Freie Universität Berlin is een zeer vooraanstaande universiteit en heel sterk in de organische chemie. Ze hebben de laatste acht jaren twee andere chemici geëerd: George Whitesides van Harvard en Carolyn Bertozzi van Stanford, beiden absolute wereldtop. Een hele eer om dit rijtje te staan.“

Meijer krijgt het eredoctoraat uitgereikt tijdens het Internationale Symposium over Polyvalentie in Scheikunde en Biologie op 30 september aan de Freie Universität Berlijn.

Je leest er meer over op de TU/e-siteBron: Persteam TU/e

Voetbalrobots en zorgrobot wereldkampioen

Het is al weer even geleden, maar begin juli slaagde Tech United er in om met twee wereldbekers terug te keren van de RoboCup in Sydney. Het was voor het eerst dat zowel zorgrobot HERO als de voetbalrobots het zo ver schopten.

Het robotvoetbalteam won in een zeer spannende finale in de verlenging van China, en de Eindhovense zorgrobot haalde in haar categorie de meeste punten. De RoboCup, die dit jaar in Sydney was, is hét jaarlijkse internationale toernooi voor autonome (zelfsturende) robots.

In de categorie zorgrobots heeft Tech United, met een ruime afstand tot de nummer twee, een wereldbeker behaald met dank aan zorgrobot HERO die voor het eerst meedeed aan het WK.

Bron: Persteam TU/e

Je leest er hier meer over.