Ook afgestudeerde masters welkom op tweede MomenTUm

Ruim twaalfhonderd afstudeerders lopen er op 27 september naar verwachting over de ‘walk of fame’ tijdens de tweede editie van MomenTUm. Dat zou bijna een verdubbeling zijn ten opzichte van vorig jaar, toen de TU/e dit grootse academische jaarfeest voor het eerst hield. Behalve bachelors zijn nu ook kersverse masters welkom om deel te nemen aan de ceremonie.

Het eredoctoraat, de Academic Awards, de onderwijsprijzen, de Marina van Damme Beurs en honderden bachelordiploma’s - alle werden uitgereikt tijdens de eerste editie van MomenTUm op 21 september vorig jaar. Daarmee bundelde de TU/e voor het eerst meerdere academische plechtigheden in één evenement - met vooraf uiteenlopende meningen en verwachtingen tot gevolg.

Uiteindelijk bleken de reacties echter vrijwel unaniem positief; onder anderen Eindhovens burgemeester John Jorritsma stelde dezelfde middag al dat met MomenTUm een “prachtige nieuwe traditie” was geboren. Ook het College van Bestuur was volgens medeorganisator Liesbeth Castelijns (Communicatie Expertise Centrum TU/e) direct enthousiast en gaf, na een uitvoerige evaluatie met alle betrokkenen en een enquête onder de deelnemende graduates, groen licht en budget voor een vervolg.

Wat die evaluatie onder meer had opgebracht, was dat de volgende editie beter een week later kon plaatsvinden: “Een verzoek van Education and Student Affairs, met het oog op het hele logistieke proces rondom afgestudeerden en diploma’s”. Verder worden de papieren toegangstickets voor de middagceremonie, die door de meeste gasten vorig jaar op de dag zelf ergens moesten worden opgepikt, vervangen door digitale entreebewijzen. “Het kwam goed vorig jaar, iedereen was op tijd binnen - maar handig was anders.”

Drie kwartier korter

Ook wordt de officiële ceremonie, die vorig jaar ruim twee uur duurde, mede op suggestie van het College van Bestuur drie kwartier korter. Castelijns: “Voor veel mensen was het een behoorlijk lange zit, vooral voor ouders die dezelfde middag ook nog een diploma-uitreiking hadden.” Tijd wordt vooral gewonnen door het schrappen van de keynote-speech, die vorig jaar werd gegeven door ASML-topman Peter Wennink. Inspirerend, zo vonden veel toehoorders volgens Castelijns, “maar ook wat te lang”.

In plaats daarvan komt er dit jaar een zogeheten vierspraak door vier studenten die ieder hun eigen verhaal vertellen over studeren aan de TU/e, dat met hulp van een regisseur tot een geheel wordt gesmeed. Het moet zorgen voor een “frisse wind” tijdens de ceremonie, vertelt Joost van Engelen, president van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven, medeorganisator van MomenTUm én een van de vier sprekende studenten. De drie anderen zijn Beatrix Bos, Joline Frens en Gergő Sütő.

Walk of fame

De tijdswinst door het schrappen van de keynote komt ook goed uit vanwege de dubbele eredoctorenceremonie van dit jaar, maar vooral ook vanwege het verwachte hogere aantal afstudeerders op de ‘walk of fame’. Zo worden nu, in tegenstelling tot vorig jaar, ook afgestudeerde masters uitgenodigd om deel te nemen aan de ceremonie - Castelijns verwacht er, op basis van gesprekken met faculteiten, “een honderdtal”.

Bovendien waren er vorig academisch jaar (toen de voorbereidingen voor MomenTUm begonnen) al veel bachelordiploma-uitreikingen geweest, waardoor uiteindelijk ‘slechts’ rond de 650 kersverse ingenieurs deelnamen aan het nieuwe grote jaarfeest. Voor de aankomende editie rekent de organisatie (bachelors en masters opgeteld) op ruim twaalfhonderd deelnemers - en die hebben volgens het meest actuele draaiboek samen elf minuten de tijd om de ‘walk of fame’ (dit keer zonder muzikale onderbreking) te bewandelen. “We zullen ook niet meer alle namen omroepen, maar ze worden wel allemaal getoond op de schermen.”

Afstudeerders mogen ieder twee gasten meebrengen, vorig jaar waren dat er vier. Andere belangstellenden voor wie in de markthal bij MetaForum geen plaats meer is, kunnen de ceremonie volgen op een groot scherm in een collegezaal in Atlas.

Sokken

MomenTUm wordt net als vorig jaar opgetuigd in samenwerking met het Bossche evenementenbureau Artishock, met bijdragen van onder andere verschillende Eindhovense studentencultuurverenigingen. De dag telt ook weer een feest in de avonduren; de hiervoor geboekte acts worden in de loop van september via Facebook bekendgemaakt. En voor wie er vorig jaar al op hoopte: ook de TU/e-afstudeersokken zijn terug, in een nieuwe uitvoering.

Druk dat de voor velen verrassende eerste editie moet worden overtroffen, voelt Castelijns naar eigen zeggen niet - hooguit enige opgetogen spanning: “We hopen vooral dat het weer net zo leuk wordt als vorig jaar”.