Meer kleur in De Zwarte Doos

Voor de eerste keer sinds de opening van De Zwarte Doos in 2006 wordt het restaurantgedeelte verbouwd. Dat gebeurt vanaf aanstaande maandag, in de rustige periode rond carnaval. In twee weken tijd laat cateraar Vermaat een nieuw concept, met streetfood en arthouse als pijlers, in het restaurant aanbrengen. Meteen daarna gaat de nieuwe University Club in Atlas ruim een week dicht, omdat daar dan de definitieve bar geplaatst wordt.

foto Vermaat

Van de nu nog overheersende rode kleur zal na 11 maart weinig meer te zien zijn in De Zwarte Doos. De meubels, de vloer en de wanden, zelfs de rode balk naast het pad buiten voor de ingang, krijgen een ‘modernere’ uitstraling. Er komt veel groen, staal en hout, bedrijfsleider Loes Overdevest noemt het een urban jungle-stijl. Tegenover de trappen, naast de ingang en boven de bar komen stalen rekken met veel planten.

De grijze wand langs de trappen wordt bekleed met beelden uit films. Dat is om de bioscoop waar Studium Generale driemaal per week films vertoont, wat meer te betrekken bij het restaurant. De Zwarte Doos wordt veel kleurijker en krijgt bovendien een andere menukaart met nieuwe smaken. Die stijl noemt de bedrijfsleider streetfood and arthouse.

Wereldkeuken

Overdevest: “Het trio bagels, burrito’s en burgers, waar we nu vijf jaar variaties op bedachten, gaat uit het assortiment. Daarvoor in de plaats komen gerechten uit de hele wereld. Het wordt heel gevarieerd met onder andere Amerikaanse, Italiaanse en Oosterse gerechten. Het dagmenu van de chef met drie gangen blijven we wegens succes serveren.”

Maandagochtend 25 februari om 8.00 uur worden de meubels opgehaald door een opkoper die het hergebruik zal regelen. De nieuwe meubels, in groentinten, zijn tot spijt van Overdevest pas eind april beschikbaar, maar de leverancier zorgt ervoor dat er bij de opening op 11 maart leenmeubels staan.

Het is de eerste verbouwing van De Zwarte Doos ooit, op een facelift van de bovenverdieping na. Dat was toen het Hoofdgebouw ging sluiten en de University Club voor vier jaar een ander onderkomen nodig had.

Futuristische bar

De University Club is sinds 28 januari terug op de eerste verdieping van Atlas. Omdat de aansluitingen voor stroom, water en afvoer toen nog niet in orde waren, is er een tijdelijk barmeubel geplaatst. Deze strakke vierkante bar wordt vanaf 7 maart vervangen door een ronde witte, in de stijl van de outlets op de begane grond van Atlas en de receptie daar.

Die periode is gekozen omdat er in verband met carnaval een onderwijsvrije week is en er vanwege het boren en slijpen toch geluidsoverlast verwacht wordt. Vanaf 11 maart wordt de bar gemonteerd en later worden ook nieuwe kleden op de vloer gelegd en hangen gordijnen aan de rails in de University Club. Op 18 maart zal de het restaurant weer geopend zijn.

Openbaar toegankelijk

De University Club bestaat uit het restaurant én drie grote vergaderzalen, 1.650, 1.652 en 1.654. Bedrijfsleider Overdevest vindt het jammer dat weinig mensen op de hoogte zijn dat het restaurant van de University Club openbaar toegankelijk is. “Iedereen is welkom voor lunch, diner of borrel en de prijzen zijn gelijkwaardig aan restaurants in de binnenstad.” Catering voor de drie genoemde vergaderzalen is te bestellen via de University club en mag niet zelf verzorgd worden.