Horeca campus weer gesloten

Opnieuw zijn vanwege de coronacrisis de horecagelegenheden in Nederland gesloten, dus hebben ook De Zwarte Doos en Hubble de deuren moeten sluiten. Hoe houden zij de moed erin?

foto Felipe Carboni

De eerste reactie op de aangescherpte maatregelen van het kabinet was “zwaar balen”, maar al op donderdag heeft het bestuur van Hubble Community Café de schouders eronder gezet om tot een programma te komen “waarmee we de community bij elkaar kunnen houden”. Xaveria Vossen, voorzitter van Hubble noemt dat voorlopig het voornaamste doel. “Er wonen en komen nog steeds studenten op de campus en die willen we wat bieden.”

Een van de plannen is om vanaf maandag een takeaway-service op te tuigen. “Onze koks barsten van de ideeën en er is tijd om van alles uit te proberen. Hoe het precies gaat lopen, hangt ook af van de wensen van de mensen op de campus.” De laatste tijd verzorgde Hubble steeds meer warme maaltijden, volgens Vossen. “Onze daghap wordt dagelijks vers bereid en kost maar 5,50 euro.” Of het bestellen alleen digitaal kan, of dat het ook mogelijk is aan de deur, kan Vossen nu nog niet zeggen. “Er wordt over nagedacht of grab to eat mag en kan.”

Onlangs heeft Hubble een bakfiets aangeschaft, in eerste instantie om tijdens de Intro te gebruiken.  Het ding is nog niet compleet in elkaar gezet, laat staan afgelakt, “maar daar is nu wel tijd voor ontstaan. Wie weet zijn er nog ludieke acties mee uit te voeren.” Er moet ook nog een online alternatief bedacht worden voor de besturenborrel waarmee Hubble eerdere jaren besturen van de aangesloten verenigingen elkaar liet ontmoeten.

Bier

“Verder gaan we onze energie gebruiken om de community te ondersteunen en dingen online te organiseren. Daarvoor gaan we in gesprek met de verenigingen en vragen we ook naar wat zij als mogelijkheden zien de komende periode”, vervolgt Vossen. Een voorbeeld van wat Hubble zelf op korte termijn organiseert is een bierproeverij. Deelnemers kunnen dan vooraf een bierpakket ophalen dat ze thuis zelf moeten inschenken en Hubble biedt de kans de smaaksensaties virtueel te delen.

Vossen ziet de toekomst ‘zeer positief’, ook al is ze bang dat de sluiting langer dan vier weken gaat duren. “We hebben deze zomer al laten zien dat we ons niet klein laten krijgen. En zoals onze bedrijfsleider Peter Joosten zegt ‘Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat’. We vinden wel een weg om er iets moois van te maken.”

Zwarte Doos

Christian Verhoeven, horecamanager van De Zwarte Doos is donderdagochtend aan het opruimen in z’n Grand Café. “Het valt mee hoeveel verse spullen we moeten wegdoen, we hadden het al een beetje zien aankomen”, zegt Verhoeven. “Het was de laatste weken al rustiger geworden na een redelijke tijd aan het begin van het collegejaar. We zagen dat er weer meer werd thuisgewerkt door TU/e’ers. Het doet wel pijn dat we nu weer dicht moeten. Maar goed, veiligheid gaat voor alles. We worden getroffen door een landelijke maatregel.” Ook Verhoeven gaat bekijken of er takeaway mogelijk is, met eenvoudige gerechten die gratis bezorgd worden op de campus.

“Wij zijn nog steeds gemotiveerd”, zegt Verhoeven en hij hoopt -wanneer de veiligheid het toelaat- er straks weer met enthousiasme tegenaan te gaan. “Het opstarten hebben we al een keer geoefend.”

Kantines

De kantine van het Studentensportcentrum sluit zich nu aan bij de horecamaatregelen. De kantines van Helix en Gemini sluiten vanwege weinig klandizie, maar die maar die in Atlas en MetaForum blijven open. In Atlas is ook nog steeds eten te halen bij Brownies&downieS. Daar zijn twee redenen voor, zegt Pien Schepens, manager van het filiaal. “We vinden het belangrijk dat onze medewerkers dit als dagbesteding blijven houden en niet thuis komen te zitten. Ze vinden het erg prettig werk hier. En we blijven open zodat studenten en medewerkers lekker iets kunnen komen eten.”

Filmzaal

Met de sluiting van De Zwarte Doos hangt ook het cancelen van de SG-films samen. “Jammer maar begrijpelijk dat het niet meer mogelijk is om de komende weken films aan te bieden”, zegt SG-hoofd Lucas Asselbergs. “We hadden graag een stukje offline cultuur doorgezet in deze benarde coronatijden, maar het crisisteam wil ’s avonds geen groepen mensen meer laten samen komen op de campus als dat niet strikt nodig is. Dat snap ik.” Begin oktober zei Asselbergs dat er bij sluiting van de filmzaal in ieder geval naar andere oplossingen wordt gezocht. Mogelijk worden films het komend kwartiel in filmhuis NatLab aangeboden.