Enactus werkt aan het prototype van de BrightBin. Foto | Enactus Eindhoven

Minder afval op de grond dankzij interactieve prullenbak

Enactus, de duurzame studentenondernemersvereniging die de TU/e sinds december rijk is, komt binnenkort met een interactieve prullenbak: de BrightBin. Deze vinding moet voorbijgangers op een ludieke manier stimuleren om hun afval niet zomaar ergens op straat te gooien, maar daadwerkelijk in de prullenbak te deponeren. De vereniging streeft ernaar om meer van dit soort duurzame projecten met behulp van bedrijven van de grond te krijgen.

foto Enactus Eindhoven

“Kijk, dit is het schild van plexiglas dat je met zuignappen op de prullenbakken kunt bevestigen, hier verschijnt de afbeelding en daar komen de sensoren.” Luuk Rousseau, student Werktuigbouwkunde, en Evie Tossaint (Psychology & Technology) leggen via een artist impression uit hoe ‘hun’ BrightBin er uit moet komen zien. Aan het prototype, dat binnen enkele weken klaar zal zijn, wordt intussen hard gewerkt – vooral met duurzame materialen. Tossaint: “We werken bijvoorbeeld met el-wires die een afbeelding gaan vormen. Die zijn makkelijker te buigen en verbruiken minder energie dan bijvoorbeeld led-verlichting. Mogelijk gaan we ook nog met zonnepanelen aan de slag.”

Als voorbijgangers in de buurt van de prullenbak komen - de exacte afstand moet nog worden bepaald-dan krijgen ze licht- en/of geluidssignalen. Een smiley, of andere afbeelding, volgt als beloning.

Sociale ondernemingen

De twee studenten zijn begin van dit collegejaar met acht andere studenten gestart met de Eindhovense tak van Enactus: een internationaal samenwerkingsverband tussen studenten, het hoger onderwijs en het bedrijfsleven, waarbij maatschappelijke vraagstukken worden aangepakt.
De TU/e-studenten houden zich bezig met het opstarten van sociale ondernemingen en willen studenten helpen om zichzelf te ontwikkelen. Ze waren er al snel over uit dat ze zich met hun projecten op duurzaamheid willen richten. Ze hebben een businessmodel opgezet en werken met bedrijven samen om hun idee te realiseren. Rousseau: “We krijgen allerlei hulp, veel bedrijven hebben ‘circulair worden’ op hun agenda staan. Ik kan me voorstellen dat we het product uiteindelijk verkopen aan festivals en pretparken.”

De studenten hebben, tot hun vreugde, toestemming van de gemeente Eindhoven gekregen om hun interactieve prullenbak op verschillende plekken in de binnenstad te testen. Rousseau: “En ook al zit het plexiglas goed bevestigd, we gaan er toch bij zitten. Later maken we het product nog hufterproof. Bovendien willen we zien hoe mensen reageren.”

Ze hebben inmiddels in Vertigo aan hun prototype gewerkt en nu en dan bij innovation Space in Matrix, waar ze hopen blijvend terecht te kunnen.

De initiatiefnemers hebben bovendien nog een ander idee, waarvan ze hopen dat ze het in hun bestuursjaar nog tot uitvoering kunnen brengen. Tossaint: “We willen plastic flessen ontwerpen, die mensen zelf kunnen hervullen bij supermarkten.”

Wil je meewerken aan een Enactus-project of heb je zelf een idee? Meld je dan bij Enactus via  enactuseindhoven@gmail.com.