Out-of-the-box denken om kamertekort op te lossen

Een drukbezochte brainstormsessie van de gemeente Eindhoven heeft dinsdagavond flink wat ideeën opgeleverd om het tekort aan studentenhuisvesting in de stad aan te pakken. In The Hub aan de Vestdijk kwamen studenten, verschillende belangenorganisaties en mensen van de gemeente samen om na te denken over oplossingen voor de korte en middellange termijn. Het creatiefste idee betrof toch wel de drijvende woonunits op de vele watertjes die Eindhoven rijk is.

foto Ryan McGuire / Gratisography

Rekening houdend met de internationals in Eindhoven werd de sessie tweetalig gehouden. Eva de Bruijn (TU/e-alumna en raadslid voor GroenLinks) en Tom Brouwers (raadslid voor D66) leidden de avond en waren de initiatiefnemers voor dit debat. De reden hiervoor is duidelijk: het woningtekort is nijpend en momenteel heeft de stad een tekort van zo’n twaalfhonderd studentenunits.

“In de komende vijf jaar komt er nog een verwachte vraag bij naar 3.886 kamers, terwijl de verwachte nieuwbouw 254 kamers betreft. Conclusie: we stevenen af op een tekort”, aldus Berend Jan Brijder, Programmaleider Wonen bij de gemeente. Een kleine kanttekening: dit betreft units specifiek voor studenten; er zijn natuurlijk ook studenten die een kamer of studio huren buiten dit aanbod.

De zeven maatregelen die wethouder Yasin Torunoglu afgelopen week aan de pers presenteerde, werden kort uiteengezet om alle bezoekers een idee te geven van de aanpak tot nu toe. Daarna was er ruimte om met tafelgenoten te brainstormen over alle wensen en ideeën voor de oplossingen op de korte termijn, namelijk voor de start van aankomend collegejaar. Na een korte pauze was het de bedoeling ook na te denken over de middellange termijn, oftewel over oplossingen voor 2021.

Van hospita tot woonboot

De pitches aan het eind van de avond door alle teamcaptains vatten de verschillende ideeën mooi samen. Op de korte termijn waren de volgende ideeën populair: het bewustmaken van (oudere) alleenstaanden die nu in een relatief groot huis wonen met lege kamers om er eentje te verhuren aan een student, het terugbrengen van de spaceboxen en het bewoonbaar maken van leegstaande panden zoals het oude V&D-gebouw.

Lees verder onder de foto.

Voor de middellange termijn werden verschillende ideeën geopperd: kamers bijbouwen in het zogeheten Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE), het gemakkelijk en goedkoper maken van het vergunningenproces voor koppels die een kamer willen verhuren aan een student, en buren laten meedenken over de inrichting en bewoning van studentenwijken om een sterke community te krijgen, rijk aan diversiteit. Het meest creatieve out-of-the-box idee was toch wel dat voor drijvende studentenunits op de wateren in en rond Eindhoven. Die zouden ook gemakkelijk verplaatst kunnen worden indien nodig.

De studenten waren niet allemaal even enthousiast over een kamer in omringende gemeenten, omdat dat te veel reisafstand en -kosten met zich meebrengt. Na het stappen op Stratumseind nog op de fiets naar Helmond Brandevoort zien zij niet zitten. Ook zou het een drempel opwerpen om mee te doen aan activiteiten die veelal op de TU/e-campus en in het centrum worden georganiseerd.

Op fietsafstand

Toch zagen sommige studenten wel mogelijkheden voor een kamer in het SGE zolang die op fietsafstand (20 tot 25 minuten maximaal) tot de campus blijft. Ook werd de vraag op tafel gelegd waarom er zoveel dure zelfstandige studio’s worden gebouwd - terwijl veel studenten vooral behoefte hebben aan een betaalbare kamer en best de keuken en/of badkamer willen delen. Dan kunnen er op hetzelfde aantal vierkante meters meer studentenunits worden gecreëerd - iets om mee te nemen in de toekomstige bouwplannen.

De aanwezige medewerkers van de gemeente reageerden positief op de ideeën van de bezoekers. De input zal worden gebruikt ter inspiratie voor de oplossingen voor komend collegejaar en de plannen voor cohort ‘20/21.