De opening van de Bachelor Intro in 2018. Foto | Bart van Overbeeke

Duurzame Bachelor Intro en bredere Master Kick-off

Duurzaamheid is een belangrijk element in de komende Bachelor Intro en de Master Kick-off richt zich nu nadrukkelijker op álle nieuwe masterstudenten en voor het eerst ook op de pre-masterstudenten. Goed nieuws voor diegenen die geen fan zijn van broodjes kaas tijdens de lunch; dit jaar worden de maaltijden bij beide introducties gevarieerder en ‘internationaler’. De Bachelor Intro is van 17 tot en met 23 augustus en de Master Kick-off van 27 tot en met 29 augustus.

Wat ze precies gaan doen om de Intro duurzamer te maken, ligt nog niet vast, maar de Introcommissie heeft al wel genoeg ideeën. Henriëtte Eijking, voorzitter van die commissie: “We willen het gebruik van plastic reduceren. We verpakken het eten voor groepjes, en niet meer per persoon. Verder zijn we van plan om niet dagelijks losse waterflesjes uit te delen, maar een herbruikbare fles te geven en om meer watertappunten te realiseren. We horen het graag als mensen zelf nog ideeën hebben.” De Introcommissie hoopt hiermee ook hoog uit te komen bij de duurzaamheidscompetitie waaraan verschillende universiteiten tijdens de Intro meedoen.

Aan het programma van de Bachelor Intro, waaraan het thema Spread your wings is gekoppeld, is dit collegejaar weinig gesleuteld. Eijking: “Uit ervaring en uit eerdere evaluaties is gebleken dat deze opzet goed werkt.” Net als voorgaande jaren is er dan ook een afwisseling tussen informatieve onderdelen-zoals een business case en een informatiemarkt- en ontspannende activiteiten - zoals workshops, city tour Eindhoven en feesten. De introgangers kunnen optredens verwachten van onder meer dj-duo Pep & Rash, Band with Benefits (beide op maandag), zanger Kafke (op woensdag) en Rave van Fortuin  (op vrijdag).

De Centrale Intro Commissie wil dit jaar álle nieuwe masterstudenten uitgebreider betrekken bij de Master Kick-off, dus ook de doorstromers van bachelor naar master. Aan het programma kunnen dit jaar voor het eerst ook pre-masterstudenten meedoen. De organisatie heeft studieverenigingen benaderd, flyers uitgedeeld en posters opgehangen om dit bij de huidige studenten onder de aandacht te brengen. Ook via social media worden studenten binnenkort opgeroepen om deel te nemen.

Department, Community and Challenge Day

Om alle doelgroepen te kunnen bedienen, krijgen sommige onderdelen een net iets andere invulling, vertellen Sjoerd Telkamp en Rowan Appelman van de Centrale Intro Commissie. De deelnemers doen mee aan een Department Day - waarbij de kennismaking met de faculteit centraal staat -, aan een Company Day - waarbij een bezoek wordt gebracht aan verschillende bedrijven -, en aan een Challenge Day - waarbij ze in multidisciplinaire teams aan de slag mogen met verschillende cases. Telkamp: “Voor het grootste gedeelte doen de deelnemers aan dezelfde activiteiten mee, maar we willen onder meer de studenten die hier al langer rondlopen op een andere manier laten kennismaken met de faculteiten.” Ook tijdens de Master Kick-off is er tijd ingeruimd voor ontspanning en de deelnemers brengen nog een bezoekje aan het Studentensportcentrum.

Voor beide introducties is er meer budget voor eten gekomen, met name omdat vooral de internationale studenten maar moeilijk konden wennen aan de typisch Nederlandse broodjes. De deelnemers aan de Bachelor Intro krijgen eten uit verschillende landen; de ene dag bijvoorbeeld Italiaans en de andere dag Mexicaans en bij de Master Kick-Off is er enkele malen een buffet.

Beide commissies weten nog niet hoeveel deelnemers ze kunnen verwachten. Daar hopen ze binnenkort meer inzicht in te krijgen.