Stella Era zoekt zelf de zon op

Waarom nog een nieuwe zonnewagen bouwen als startup Lightyear al druk bezig is er een naar de consumentenmarkt te brengen? Volgens Mick van der Spoel, projectmanager bij het Solar Team Eindhoven, is aan hun (vierde) versie, die de naam Stella Era kreeg, een nieuw revolutionair concept toegevoegd. Het team zet nadrukkelijk in op het delen van energie, ontwikkelde daar een eigen app voor en hun wagen gaat zelfstandig op zoek naar de zonnigste plekjes. Extra features die steeds belangrijker worden bij de aanstaande World Solar Challenge in Australië.

Bij de perspresentatie deze middag op de campus bij Momentum vertelden teamleden in een openingsfilmpje wat hun motivatie is om deel uit te maken van het Solar Team Eindhoven. De uitspraak “Ik wil kunnen rondrijden zonder schaamte” lijkt wel een variant op de vliegschaamte, die veel mensen tegenwoordig voelen bij het goedkoop vliegen naar zonnige oorden. “Ik wil geen geld uitgeven aan energie, maar er juist geld aan verdienen” is een uitspraak die al snel een toelichting krijgt van pr-manager Marije Sesink. Ze vertelt dat met de komst van Stella Era de verduurzaming van mobiliteit verder gaat dan exclusief voor dit vervoermiddel, want ook andere elektrische auto’s die in de buurt zijn, kunnen er hun voordeel mee doen. Het wordt voor buitenstaanders namelijk mogelijk om energie af te tappen bij Stella Era als de eigenaar daar toestemming voor gegeven heeft. En die kan daar natuurlijk een vergoeding voor vragen en er zo wat aan verdienen.

Stella App

Om te weten waar straks Stella Era’s of laadpalen in de directe nabijheid te vinden zijn, heeft STE de Stella App ontwikkeld, die de vindplaatsen laat zien. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de powerbank van Stella Era helemaal wordt leeg getrokken door externen. Van der Spoel: “Daarom heeft de wagen inzicht in de agenda van de eigenaar, en berekent zo hoeveel energie er die dag nog nodig is. Volgens de projectmanager kijkt de wagen ook naar de actuele weersverwachting, en past de benodigde energievoorraad daar op aan. Wordt er bewolking verwacht, dan wordt er minder energie afgestaan. “Wat we dus eigenlijk gecreëerd hebben is een laadpaal op wielen”, vertelt Sesink.

Zoeken naar de zon

Maar dat is niet alles. Stella Era is straks ook in staat om autonoom op zoek te gaan naar de plaatsen waar de zon is. “Als de Stella Era op een plek staat waar de zon is verdwenen, kan ze dat zelf detecteren en op basis van kaarten van TomTom kan ze naar een plek rijden waar de zon op dat moment het meest optimaal schijnt. Er gaat dus niets verloren. Twee camera’s vooraan de wagen en acht radars rondom zorgen ervoor dat die rit zonder brokken verloopt", aldus Van der Spoel. Met de app kan de eigenaar de nieuwe lokatie van zijn wagen terugvinden. Het is overigens een optie die de eigenaar zelf aan of uit kan zetten. Hetzelfde geldt voor de energieafgifte aan derden."En wie gratis stroom wil weggeven, kan ook daarvoor kiezen", zegt Sesink.

Met het aanpassen van de regels door de organisatoren van de World Solar Challenge voor de deelnemers aan de Cruiser-klasse, worden zaken die niet direct met efficiëntie te maken hebben steeds belangrijker. Het gaat dan om het praktischer inrichten van de wagen, om meer comfort. Van der Spoel en Sesink verwachten dat hun nieuwe concept ook in die categorie valt en dat ze daar hoge ogen mee zullen gooien. Sesink: "Bij het eindoordeel maakt die maatschappelijke context vijftig procent van het aantal punten uit."

Wielen

Op het technische vlak heeft dit team natuurlijk ook niet stilgestaan. Van der Spoel: “Daarbij kun je drie onderdelen onderscheiden. Aerodynamische vormgeving is de eerste, vandaar dat iedereen de druppelvorm zal herkennen van de eerdere versies. Deze versie heeft ook geen zijspiegels, maar twee minuscule camera’s, wat het ook weer gestroomlijnder maakt. Het tweede onderdeel is het minimaliseren van het gewicht, want minder gewicht betekent minder energieverbruik. Zo zitten de motoren bij ons model alleen in de twee voorwielen, waar voorheen in elk wiel een motor zat. Dat scheelt alweer."

En die motoren heeft STE ditmaal zelf gebouwd en daarmee de efficiëntie, het derde onderdeel, aanzienlijk vergroot. Van der Spoel: "We hebben ze gebouwd aan de hand van een thesis, waarin beschreven stond hoe de motoren te optimaliseren zijn. De motoren die je zelf op markt kunt aanschaffen, en waar in het verleden mee gewerkt werd, zijn veel minder efficiënt en niet krachtig genoeg. Met onze motoren denken we een efficiëntie van 98,5 procent te kunnen halen en ze zijn superkrachtig. We verwachten er hoog in de ‘negentigers’ mee te kunnen rijden. We leggen er nu de laatste hand aan en gaan ze vervolgens testen.” Hij is er stellig van overtuigd dat deze wielen straks op 13 oktober bij de start in Australië onder de wagen zitten.

Meer efficiëntie moet er straks ook voor zorgen dat nog een andere aangepaste regel van de organisatie geen obstakel wordt. De deelnemers aan de Cruiser-klasse mogen tussen de start in Darwin en de finish in Adelaide nog maar twee keer bijladen. Dat betekent dat de teams straks in één ruk zo’n twaalfhonderd kilometer moeten kunnen overbruggen. Pr-manager Sesink zegt dat het team ook hier goede verwachtingen over heeft. De komende weken zitten hoe dan ook nog vol geperst met verder ontwikkelen, bouwen, afstellen, testen en bijschaven.

Donderdagmiddag 4 juli vond op het 18 Septemberplein in Eindhoven de grote publieke onthulling van Stella Era plaats.