GNSK-goud voor Eindhovense voetbalsters en e-sporters

Zowel de Eindhovense voetbalsters als de e-sporters hebben de eerste plaats gehaald op het SUSA Groot Nederlands Studenten Kampioenschap, dat dat ook wel de Olympische Spelen onder de Nederlandse studentensteden wordt genoemd. Het werd afgelopen weekend in Amsterdam gehouden. Eindhoven werd overall derde. Winnaar van het GNSK werd Nijmegen en de tweede plaats was voor Groningen.

foto Bas Visscher

Studenten van de TU/e en Fontys Eindhoven trapten, gooiden en sloegen zo hard of tactisch mogelijk op diverse locaties in Amsterdam bij het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap. Het leverde podiumplaatsen op voor de e-sporters (goud), vrouwen-handballers, schermers met degen, squashers, tennissers, dames-waterpoloërs en heren-basketballers (allen brons). De Eindhovense dames-voetballers wonnen zelfs goud en prolongeren hiermee hun titel.

Voetbalsterren

Tjeerd Thomassen, verenigingsmanager bij het Studentensportcentrum, was bij het GNSK op zaterdag. Hij zag onder andere schermen, waterpolo en wielrennen. Vanwege het Hajraa Buitentoernooi deed Eindhoven niet mee aan het herenvoetbal en volleybal, wat voor de eindklassering nadelig was. “De organisatie van het GNSK heeft een voor ons ongelukkige datum gekozen”, zegt Thomassen. “Maar we hebben het toch goed gedaan. De beste prestatie werd geleverd door damesvoetbal met een gelegenheidsteam van zaalvoetbalsters en veldvoetbalsters.”

Voetbalster Lobke van Mourik zat in dat team. Ze denkt dat de winst ook te danken is aan trainer Amado Garza Salas. “De Mexicaan gaf de gouden tip door tegen Izy Janssens te zeggen dat ze de bal diep moest spelen. Onze rechtsbuiten, Laura Vrenken, pakte die pass aan en kon er de winnende goal mee scoren.” Op de foto zie je een moment uit de halve finale tegen Rotterdam.

e-sports

Vijf sporten heeft de Amsterdamse organisatie uitgekozen naast de standaardsporten: boksen, turnen, waterpolo, wielrennen en e-sports. Die laatste sport is dit jaar voor de tweede maal op het GNSK. De eerste keer was in 2017, toen Eindhoven het evenement organiseerde. Wageningen koos er vorig jaar voor om e-sports niet op te nemen in het programma.

TU/e-student Jordy van Graven was dit jaar begeleider van de e-sports-equipe. “Wij, als leden van ESEV Zephyr, deden mee aan twee games: League of Legends en Super Smash Brothers. Bij beide werden we tweede, maar gecombineerd zijn we eerste geworden. We kregen helaas geen trofee. Het was wel leuk geweest om die in het Studentensportcentrum te hangen, een eigen honk hebben we niet.”

Zephyr traint in collegezalen in MetaForum. De wekelijkse trainingen hebben hun vruchten afgeworpen. “Omdat we elkaar zo goed kennen, gaat de communicatie goed en is het een echt team. Dat verklaart deels onze winst. Vergeet ook topspeler Christopher Reenis (Smash) en coach Rens van Kalken (League) niet.” De e-sporters hadden tijdens het GNSK contact met andere sporters, met name de boksers waarmee ze in hetzelfde gebouw geplaatst waren. Van Graven: “Ik kon hen goed uitleggen waarom e-sports bij sport hoort, want ook wij proberen in stappen de tegenstander te vernietigen, door verschillende klappen uit te delen - net zoals een bokser in de ring dat doet.”