Foto | Yvonne Bruin

“We mogen aan de TU/e onze emoties wel meer tonen”

Zo’n dertig studenten stelden zich gistermiddag kwetsbaar op, door mee te doen aan de door Groep-één georganiseerde activiteit Over the line. Het doel daarvan was om studenten te laten zien dat ze niet de enigen zijn die worstelen met studie-, sociale of financiële druk. De vragen die ze kregen werden steeds persoonlijker, en opvallend veel deelnemers gingen de lijn over.

foto Yvonne Bruin

De studenten staan nog ietwat onwennig op het podium in de Blauwe Zaal, waarop drie gele lijnen van tape zijn geplakt. Het is de bedoeling dat ze oversteken als ze het met een bepaalde stelling eens zijn. Boris Zwaan, een van de initiatiefnemers en de moderator, weet ze al snel gerust te stellen.

De eerste vraag is gemakkelijk; ‘Voor wie is het de eerste keer dat hij of zij meedoet aan een Over the line-activiteit?’ Op een enkeling na, loopt iedereen naar de andere kant van het podium. Maar langzaamaan worden de stellingen persoonlijker. Van ‘Ik heb vaak het gevoel dat ik in een dag te weinig tijd heb om alle dingen te doen die ik moet doen’  tot aan ‘ik maak me zorgen om de toekomst’.

Adviezen

Opvallend veel studenten steken over bij de vraag of ze zich eenzaam voelen, ondanks dat ze genoeg om handen hebben en veel vrienden hebben. Ook blijken veel deelnemers wel eens hulp te hebben gezocht voor hun mentale gesteldheid. Zwaan vertelt dat ze zeker geen uitzondering zijn, aangezien jaarlijks zo’n zeshonderd TU/e-studenten bij de studentenpsychologen aan onze universiteit aankloppen. Tussen de stellingen door geeft hij van tevoren voorbereide adviezen mee. ‘Luister goed naar jezelf. Je hoeft niet overal aan mee te doen.’ En: ‘Probeer trots te zijn op wat je hebt behaald.”

Aan het eind van de sessie volgt de vermoedelijk engste vraag van vandaag; ‘Wie wil zijn of haar persoonlijke verhaal delen?’ Voor een tiental seconden komt er geen beweging in de groep, maar dan waagt een deelneemster toch de oversteek. Ze vertelt hoe ze in haar middelbare schooltijd dicht tegen een burn-out aan zat. Hoe ze dat merkte, wil Zwaan van haar weten. “Ik was op vakantie, maar het voelde niet als vakantie.”

Dan durft ook een ander zich uit te spreken; een studente die vorig jaar een bestuursjaar bij een studievereniging deed, maar toen nauwelijks kon genieten van alle sociale activiteiten. “Nu ik het minder druk heb, geniet ik daar weer meer van. Ik kan gemakkelijker ‘nee’ zeggen als ik ergens geen zin in heb.”

Een derde student, die terugblikkend te veel hooi op zijn vork heeft genomen, stapt naar voren om een tip te delen waar hij zelf veel aan heeft gehad: “Het is helemaal niet erg als je ergens mee stopt. Zo groot is die stap in de praktijk niet, niemand neemt het je kwalijk”.

Makkelijker met onbekenden

De deelnemers zijn achteraf te spreken over de activiteit. “Ik hoorde hierover van een vriendin die het mee heeft georganiseerd, en ik was wel benieuwd”, vertelt Marjolein Pijper, studente BMT. “Juist met onbekenden is het wat makkelijker om je open te stellen. Ik vind dat we aan de TU/e sowieso weinig stilstaan bij emotionele dingen. Iedereen zit met dit soort zaken, dat zie je nu ook.”

Ook de Bulgaarse Petya Boncheva (student IE&IS) en Anna Minkova (Industrial Design) vonden het een nuttige bijeenkomst - met name vanwege de toegankelijkheid. Beiden geven aan dat ze studiedruk ervaren, en dat het hen daarnaast ook veel energie heeft gekost om aan de Nederlandse cultuur te wennen en te integreren. Minkova geeft aan dat ze vandaag voor het eerst hoort dat de TU/e studentpsychologen heeft, waarbij ze indien nodig terecht kan.

Student Wellbeing Team

Marloes Hartman en Rachel Philips, de twee studentpsychologen die er vandaag bij zijn en die hebben meegeholpen in de voorbereiding, geven aan dat er bij hun dienst aan wordt gewerkt om de mogelijkheid om bij hen en hun collega’s aan te kloppen nog beter onder de aandacht te brengen. Hartman: “Dit soort gelegenheden zijn daar ook geschikt voor. Het is verder goed voor de studenten om te weten dat ze sowieso eerst bij hun studieadviseur terecht komen, die kan hen dan eventueel doorverwijzen.”

Dit is een activiteit van het Student Wellbeing Team binnen Groep-één. De studentenpartij heeft het dit jaar tot een van zijn speerpunten gemaakt om prestatiedruk bespreekbaar te maken en studenten waar mogelijk te ondersteunen. In oktober werden al twee bijeenkomsten gehouden over werkdruk onder studenten, en waarschijnlijk volgt er in april opnieuw een bijeenkomst.