TU/e Contest krijgt landelijke finale met 4TU-broertjes

De TU/e Contest krijgt voor het eerst een landelijke eindstrijd, waaraan ook de universiteiten van Delft, Wageningen en Twente meedoen. Deze Dutch 4TU Impact Finals wordt in oktober in Den Haag gehouden.

TU/e innovation Space organiseert dit jaar de vijfde editie van de TU/e Contest. De laatste stap in deze reeks wordt komende woensdag genomen tijdens de speeddatesessies tussen deelnemers en coaches (zie een van de speeddates van vorig jaar op de foto).

Lino Thewissen van mede-organisator Soapbox schetst het pad: “In totaal hebben meer dan driehonderd studenten een account aangemaakt op ons platform. Dit heeft geresulteerd in meer dan honderd projecten die zich hebben ingeschreven voor de TU/e Contest 2019 - 74 hiervan haalden de eerste ronde en verschenen met hun profiel op de website. Veertig van die projecten hebben de volgende ronde gehaald en gaan zich nu klaarmaken voor de speeddates en trainingsdagen, om zo hun kans op een plek in de finale (weggelegd voor twintig van hen, red.) te vergroten.”

Dutch 4TU Impact Challenge

In Eindhoven werd in 2015 voor het eerst een wedstrijd gehouden. Studenten werden bij de TU/e Contest uitgenodigd om, solo of in teams, hun innovatieve ideeën of producten te verdedigen voor een vakkundige jury. University of Twente volgde in 2017 met een soortgelijke wedstrijd in de vorm van de UT Entrepreneurial Challenge, ook met Soapbox. Sinds dit jaar doen TU Delft en Wageningen University & Reasearch mee met respectievelijk de TU Delft Ideation Contest en de WUR Rethink Protein Challenge.

In het overkoepelende overleg van de 4TU's is afgesproken om in de komende jaren gezamenlijk een Dutch 4TU Impact Challenge te organiseren. Thewissen: “De 4TU wil hiermee laten zien welke prachtige ideeën ontstaan vanuit de TU's in Nederland en de bijbehorende maatschappelijke relevantie en impact tonen aan het publiek. In overleg met het ministerie van Economische Zaken is het idee ontstaan voor een landelijke variant en zelfs een doorvertaling naar de Expo 2020 Dubai.”

Vier thema's

De bedoeling is dat het beste Nederlandse team zich hier uiteindelijk gaat meten met de internationale concurrentie. Aanhakend op de centrale thema's van deze Expo 2020 Dubai focust ook de Dutch 4TU Impact Challenge op de onderwerpen energietransitie, de gebouwde omgeving, voedselproblematiek en gezondheidszorg.

De landelijke finale wordt in oktober gehouden in Den Haag, de precieze datum en plaats zijn nog niet bekend. De Eindhovense finale is op 6 juni in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Daar kan het publiek zien of debutanten als Rehab Buddy, Oopsie Heroes en Upprinting Food, of ervaren wedstrijd-deelnemers als de studententeams SOLID en T.E.S.T. in de prijzen vallen.