Eindhovense korfballers winnen veldkampioenschap: “Attilianen aan de top!”

Met - en ondanks - de kans het kampioenschap binnen te slepen, is de sfeer onder de korfballers van Attila deze zaterdag redelijk relaxed. “We weten pas een week van te voren of we kans maken. Als we de vorige wedstrijd niet hadden gewonnen, was het een andere situatie”, zegt Floor Steenvoorden van de Eindhovense studentenkorfbalvereniging. Deze wedstrijd tegen Springfield uit Hoeven, op zaterdagmiddag 25 mei, gaat bepalen of Attila promoveert naar de derde klasse. Bij winst of gelijkspel is dat in de pocket.

foto Floor Steenvoorden

Geloof in de eigen zaak is het halve werk. Steenvoorden: “Ik denk dat we wel gaan winnen.” Het eerste punt wordt voor Attila al in de eerste minuten gescoord. Nummer 13 laat tijdens elk punt zijn enthousiasme luid blijken. Het blijkt clubvoorzitter Sebastian van Andel. In de rust staat het 10-4. Een mooie voorsprong voor de tweede helft. Behouden we de winst die in zicht is, of verandert de tegenstander ons lot?

Lees verder onder de foto.

Dan klinkt het laatste gefluit: de wedstrijd zit erop en Attila wint met 19-10. Er wordt sportief gefeliciteerd door de tegenpartij, gehighfived onderling en het clublied der hunnen klinkt rijkelijk. “In de zaal en op het kunstgras staan wij altijd bovenaan. Wij zijn geboren om te scoren, doet een echte Attiliaan. Attilianen, Attilianen, Attilianen aan de top! Doen voor niets en niemand onder, Attilianen aan de top!” Als je je afvraagt of de naam Attila geïnspireerd is op Attila de Hun, dan is het antwoord ‘ja’. “Die was ook altijd strijdlustig!”

Korfbal. De enige balsport met meer dan twee spelers die gemengd is. Is het vooroordeel nou waar: wordt dat vanavond gemengd douchen? Steenvoorden: “Dat vertellen we mensen graag. Maar nee, dat is niet de standaard. Ik heb het ooit voor de grap eens in bikini gedaan. Vanavond gaan we lekker onbeperkt uit eten, inclusief drank.”

De laatste keer dat Attila veldkampioen was, is alweer minstens vijf jaar geleden. Sindsdien is de Eindhovense korfbalvereniging flink gegroeid naar meer dan zestig leden. Coach Yannick Dekker is heel erg trots op zijn team: “We hebben veel stappen gemaakt vanaf het begin van dit seizoen, zowel individueel als in teamverband. We zijn verdiend kampioen.”