Foto | Satyaki Chaudhuri

Attila wint ’s werelds grootste korfbaltoernooi in eigen huis

Vijftig korfbalteams uit zes landen namen het dit weekend in Eindhoven tegen elkaar op tijdens het Attila Tournament 2017. De gelijknamige organiserende studentenkorfbalclub streek zowel bij het binnen- als buitentoernooi, in en rondom het Studentensportcentrum, zelf met de hoogste eer.

Korfballers uit Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Zweden, Slowakije en Ierland probeerden het 35e Attila Tournament te winnen. Eline Hubbers, voorzitter van de toernooicommissie, zegt dat alles prima is verlopen. “Het ontbijt was wel wat chaotisch; boterhammetjes smeren met 588 mensen is een hele uitdaging. Maar er zijn geen incidenten geweest.”

Zonder noemenswaardige promotie van Attila komen er ieder jaar méér deelnemers naar Eindhoven, nu zelfs honderd meer dan andere jaren. Er zijn twaalf teams bijgekomen en daarom besloot de toernooicommissie behalve in de sporthallen, ook buiten te laten spelen.

“Nieuwe teams hebben het van horen zeggen”, weet Hubbers. “Opvallend is dat er geen Belgische teams waren, België is meer een korfbal-land dan Groot-Brittannië en Zweden. De Engelse teams komen al jaren en maken er een feestweekend van.”

Dat kan ook makkelijk, want behalve een wedstrijdschema zet Attila ook en boogschietparcours en een kroegentocht op het Stratumseind in elkaar. “Met 540 deelnemers, verdeeld over vijf kroegen, was het wat hectisch om ieder uur in een andere kroeg te stappen. Maar voor zover wij weten, is iedereen veilig teruggekeerd naar de sporthallen waar ze sliepen.”

Hubbers schat dat ze in totaal drieënhalf uur heeft geslapen. Met hese stem heeft ze zondagmiddag de prijzen uitgereikt aan Attila 2, winnaar van de 14 teams die buiten speelden, en Old Hunt, een Attila-veteranenteam dat het beste was van de 36 teams van het binnentoernooi.