Hoofd TU/e-beveiliging stopt na half jaar

Melani Boumans is, amper een half jaar na haar indiensttreding, alweer gestopt als hoofd Safety & Security aan de TU/e. Martin Boers, directeur van Dienst Interne Zaken, wil niet ingaan op de reden van haar vertrek en spreekt slechts van “een persoonlijke beslissing”. Genoemde positie wordt vanaf deze week op interim-basis ingevuld door Frank Kuipers van COT (Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement).

Afgelopen mei trad Melani Boumans, toen afkomstig van Avans Hogescholen in Breda, aan als hoofd van de afdeling Safety & Security. In die functie werd ze de opvolger van Peter Bloemers die de Eindhovense campus tweeënhalf jaar na zijn entree alweer verruilde voor die van Chemelot in Geleen. Boumans ging in Eindhoven van start in een periode met de nodige dynamiek, met verhuizingen van onder andere de centrale meldpost van de beveiliging en de brandweerkazerne.

Vlak voor de zomer vertelde ze nog met enthousiasme over haar eerste indrukken van de universiteit en over de samenwerking met verschillende partijen binnen haar werkgebied. Maar deze week werd bekend dat Boumans de TU/e alweer gaat verlaten. Afdelingsdirecteuren werden gisteren door Martin Boers over haar vertrek geïnformeerd.

Over het waarom van Boumans’ vertrek wil Boers geen uitspraken doen, behalve dat het “een persoonlijke beslissing van haarzelf is om iets anders te gaan doen”. Ook wil hij niet zeggen wanneer Boumans hem heeft geïnformeerd over haar besluit, behalve dat ze haar vertrek “netjes kenbaar heeft gemaakt”.

De post van Boumans wordt met ingang van deze week tijdelijk ingevuld door Frank Kuipers van COT (Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement). Volgens Boers is hij “goed bekend met de TU/e en met het veiligheidsdomein op andere universiteiten”. Hij was onder meer betrokken bij het opstellen van het zogenoemde ‘Dreigingsbeeld Hoger Onderwijs’ en verantwoordelijk voor het afgelopen februari uitgebrachte rapport ‘Integraal risicobeeld en beoordeling TU/e’. Kuijpers zal drie dagen per week voor de TU/e in touw zijn.

Wervingsprocedure

Intussen loopt via een extern wervings- en selectiebureau de procedure voor een definitieve opvolger voor Boumans, vertelt Boers. Wanneer hij verwacht dat deze gevonden is of wat hem betreft uiterlijk gevonden zou móeten zijn, kan het hoofd DIZ niet zeggen, “dat hangt van de markt en het zoekproces af”.

Boers laat desgevraagd weten dat de wisseling van de wacht en periode van tijdelijke waarneming geen gevolgen hebben voor de veiligheid en beveiliging op de campus. “We proberen alles zo goed mogelijk in te vullen met iedereen die bij ons binnen het domein werkzaam is.”

Melani Boumans was niet bereikbaar voor commentaar.