Griekse premier gecharmeerd van Eindhovense aanpak

Kyriakos Mitsotakis, die op 8 juli van dit jaar in Griekenland het premierschap overnam van Alexis Tsipras, bracht deze ochtend een bezoek aan de TU/e. Naar eigen zeggen om te zien hoe de Eindhovense universiteit en het omringende bedrijfsleven in de Brainport-regio zo succesvol weten samen te werken. Hij is zeker geïnteresseerd om dit ook toe te gaan passen in zijn thuisland en contacten met de TU/e zijn gelegd om hier meer over te leren.

Het bezoek van Mitsotakis, die zelf gestudeerd heeft aan Harvard en Stanford, was duidelijk meer dan een formeel beleefdheidsbezoekje. Na eerst te zijn bijgepraat door het College van Bestuur vertrok de Griekse premier met collegevoorzitter Robert-Jan Smits en zijn entourage al snel richting de TU/e innovation Space. Daar werd hij door directeur Alfons Bruekers in sneltreinvaart op de hoogte gesteld van de bijzondere onderwijsvorm die de TU/e haar studenten op deze plek aanbiedt.

Op de werkvloer werden voor Mitsotakis enkele presentaties van studententeams verzorgd. Dirk van Meer, teamcaptain van CORE, de startup die doel tot heeft batterijen duurzaam te recyclen, nam meteen zijn kans waar door ook al in een slide de mogelijkheden te schetsen om hun activiteiten uit te breiden tot het thuisland van de premier. Die vertelde lachend dat hij ervoor zou zorgen dat Van Meer in contact gebracht zou worden met de juiste personen. Over het businessplan van CORE was hij vol lof, "want dit zijn de startups waar ook Griekenland behoefte aan heeft ", aldus de premier.

Vervolgens was SensUs aan de beurt om over hun jaarlijkse competitie te vertellen, waarvoor afgelopen week weer tweehonderd studenten vanuit de hele wereld naar de TU/e-campus waren gekomen. De Griekse premier zei niet verbaasd te zijn toen hij te horen kreeg dat het Eindhovense team de competitie winnend had afgesloten. "Dat spreekt voor zich natuurlijk."

Mitsotakis zei dat hij vandaag voorafgaand aan zijn ontmoeting met premier Mark Rutte later deze middag, nadrukkelijk naar Eindhoven had willen komen om zelf te zien hoe hier de samenwerking tussen de universiteit en het omringende bedrijfsleven verloopt. “Die vorm van samenwerking staat overal bekend als uiterst succesvol en het is iets wat we ook graag in Griekenland willen toepassen. We willen graag gebruikmaken van de kennis die hierover bestaat aan de TU/e en daarvoor zijn ook al de eerste contacten gelegd.”

Hands-on onderwijs

Ook van het hands-on onderwijs van de TU/e zoals hij dat aantrof in de TU/e innovation Space, zei hij zeer gecharmeerd te zijn. “Ook hiermee moeten we in Griekenland aan de slag, de studenten moeten we uit de collegezalen halen en ze op dit soort plekken meer praktische vaardigheden laten opdoen.”

Vanzelfsprekend waren er ook groepjes Griekse studenten afgekomen op het bezoek van hun premier en Mitsotakis nam ruim de tijd om met hen van gedachten te wisselen. Vier Griekse bachelorstudenten, die in afwachting waren van zijn komst, zeiden echter niet te overwegen om na hun afstuderen al terug te keren naar hun thuisland. Volgens hen zijn er in Griekenland te weinig internationale bedrijven die voor hen interessant zijn om na hun studie te kunnen beginnen. Voor het starten van een eigen bedrijfje zijn er volgens hen ook nauwelijks mogelijkheden en zijn er geen opstartfondsen beschikbaar. Het zijn volgens hen dit soort zaken die de regering van premier Mitsotakis als eerste moet aanpakken, om het voor hen weer de moeite waard maken om überhaupt aan een terugreis te denken.