CvB wil numerus fixus deels terugschroeven

De opleidingen Werktuigbouwkunde, Biomedische Technologie en Technische Bedrijfskunde raken komend collegejaar mogelijk hun numerus fixus kwijt. Dat vertelde het College van Bestuur gisteren in de universiteitsraadvergadering. Bij de drie andere opleidingen met een numerus fixus wordt onderzocht of het ophogen van de instroomlimiet mogelijk is. Wageningen University schaft de numerus fixus helemaal af.

foto Shutterstock

De definitieve beslissingen met betrekking tot de TU/e-opleidingen met een instroombeperking zijn sterk afhankelijk van wat deze middag bekend wordt gemaakt door koning Willem-Alexander bij het uitspreken van de troonrede. Dat voorbehoud maakte rector Frank Baaijens namelijk direct toen hij gistermiddag aankondigde dat sterk overwogen wordt om bij drie opleidingen de numerus fixus voor het collegejaar 2020-2021 op te heffen.

De verwachting is dat de vier technische universiteiten op basis van de aanbevelingen van de commissie-Van Rijn extra middelen krijgen toegezegd. Dit om de druk die de sterke instroom van studenten van de laatste jaren heeft uitgeoefend op deze instellingen, te verlichten. Koepelorganisatie VSNU berekende begin juli dat de TU/e op 13,4 miljoen euro aan extra middelen zou mogen rekenen. Iets wat het ministerie van OCW overigens ontkende.

Voor de opleidingen Technische Informatica, Bouwkunde en Industrial Design blijft ook komend collegejaar een numerus fixus van kracht. Volgens Baaijens wordt op dit moment wel gesproken over het verder ophogen van de instroomlimieten. Maar ook dat is volgens de rector afhankelijk van wat er deze middag mogelijk aan extra middelen wordt toebedeeld aan de TU/e. Volgens Baaijens zijn daarnaast ook de gunstige toewijzingen voor de TU/e in de sectorplannen Bèta en Techniek positief zijn voor het mogelijk verhogen van de instroom.

Riskant

Over de opleiding Technische Informatica, waar op de arbeidsmarkt een grote vraag bestaat naar de afgestudeerden van deze studie, zei Baaijens dat men het te riskant had gevonden om hier de numerus fixus voor op te heffen. Dit in verband met het grote aantal vooraanmeldingen - meer dan zevenhonderd - die er begin van dit jaar voor geregistreerd werden.

Vanuit de U-raadsfractie van ‘Groep-één: Eindhovense Studentenraad’ kwam de vraag hoe men een eventuele sterke toestroom bij een of meerdere van de drie opleidingen die de numerus fixus zouden laten vallen, denkt op te vangen. Baaijens liet weten veel vertrouwen te hebben in de StudieKeuzeCheck. “Dit is het instrument dat ons en studenten inzicht moet verschaffen of iemand echt geschikt is voor de opleiding van zijn of haar keuze. Als wij op basis daarvan denken dat iemand niet moet komen, zullen we die persoon er echt van moeten overtuigen ergens anders een opleiding te zoeken.”

Wageningen University

Bij Wageningen lag de afschaffing van de numerus fixus al in de lijn der verwachting, zegt een woordvoerder. Het maximum aantal eerstejaars werd toch al niet gehaald. Toch speelt de verbeterde financiële situatie ook mee. “Dat heeft eraan bijgedragen dat we de beslissing sneller hebben genomen.”

Bij de TU Delft zijn er op dit moment geen plannen om de numerus fixus af te schaffen, laat een woordvoerder desgevraagd weten. Bij de Universiteit Twente geldt alleen nog een instroombegrenzing voor de opleiding technische geneeskunde.

Minister Ingrid van Engelshoven is blij met de berichten van uit Eindhoven en Wageningen. “Goed nieuws voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs”, schrijft ze op Twitter.