Wie wordt dé studentenauteur van Nederland?

Ongetwijfeld zijn er ook aan de TU/e studenten die ervan dromen ooit een roman te publiceren. Met de literaire wedstrijd ‘Wie wordt de nieuwe studentenauteur?’ maak je kans die droom te verwezenlijken. Cursor organiseert voor de eerste keer, samen met zestien andere nieuwssites en nieuwsbladen van universiteiten en hogescholen, deze landelijke wedstrijd. Dit met ondersteuning van het literair agentschap Sebes & Bisseling. Alleen Nederlandstalig werk komt in aanmerking. De uiteindelijke winnaar krijgt hulp om zijn of haar roman ook echt gepubliceerd te krijgen.

foto Ryan McGuire / Gratisography

Ben gerust, je hoeft niet meteen een hele roman in te leveren, maar alleen de eerste twee hoofdstukken of een afgerond kort verhaal, met daarbij een A4'tje waarin je aangeeft waar het boek over gaat en waarom jouw roman een publicatie waard is. De zeventien nieuwssites en -bladen van de universiteiten en hogescholen die dit initiatief voor het eerst organiseren, behoren tot de Kring van Hoofdredacteuren Hoger Onderwijs. Elk nieuwsmedium kiest binnen zijn instelling met hulp van een lokale jury een eigen winnaar, die doorgaat naar de landelijke eindstrijd. Die zeventien lokale winnaars krijgen sowieso een workshop aangeboden van de partner van de wedstrijd, het literair agentschap Sebes & Bisseling. Tijdens deze workshop ga je aan de slag met je voorstel en krijg je adviezen om het idee te verbeteren.

Na die ronde bekijkt een landelijke jury de voorstellen en wordt er één winnaar gekozen. De winnaar krijgt vervolgens ondersteuning bij het afmaken van de roman en bij het vinden van de meest geschikte uitgever.

Best mogelijke manuscript

Literair agentschap Sebes & Bisseling werkt voor veel Nederlandse schrijvers, zoals Murat Isik, Manon Uphoff en Clairy Polak. Literair agenten werken samen met auteurs om de best mogelijke versie van een manuscript bij uitgevers aan te kunnen bieden. Ook helpen ze auteurs bij het krijgen van een zo goed mogelijk voorschot en helpen ze met administratieve zaken en het regelen van lezingen.

Eén van de auteurs die bij Sebes & Bisseling zit, is Roelof ten Napel. Hij was tot augustus student Wiskunde en Wetenschapsfilosofie in Utrecht en geïnteresseerd in het schrijven van verhalen en poëzie. Hij deed in 2012 mee aan de landelijke schrijfwedstrijd Write Now en won de regionale competitie. Ten Napel: “In de jury bleek iemand van het literair agentschap te zitten. Die was gecharmeerd van mijn werk en vroeg of ik meer geschreven had. Ik antwoordde van wel, maar dat ik daar nog niet helemaal tevreden over was. Dat was voor de literair agent schijnbaar het juiste antwoord. Zo zijn we met elkaar in contact gekomen.”

Ten Napel kreeg vanuit het agentschap steun bij het maken van zijn eerste boek Constellaties dat in 2014 verscheen. In 2017 publiceerde hij de roman Het leven zelf en in 2018 de poëziebundel Het woedeboek. Die laatste bundel werd genomineerd voor onder meer de C. Buddingh’-prijs en de Grote Poëzieprijs.

Beetje studievertraging

De combinatie van studeren en schrijven ging hem goed af. “In het begin deed ik het in mijn vrije tijd, later werd het serieuzer en besteedde ik meer tijd aan schrijven. Het hielp wel om te weten dat er perspectief op publicatie was. Al met al heb ik door het schrijven wel een beetje studievertraging opgelopen.”

Hij heeft wel een tip voor de studenten die overwegen mee te doen. “Je moet niet meedoen om bekend te worden of iets gaan schrijven wat je denkt dat anderen willen lezen. Kijk eerder waar je zelf goed in bent en wat je al schrijvend wil onderzoeken.”

Heb jij literaire ambities en wil je meedoen? Zorg dan dat je korte verhaal of de eerste twee hoofdstukken van je roman vóór 1 februari 2020 op de redactie van Cursor binnen is. Voor beide mogelijkheden, een kort verhaal of twee hoofdstukken, geldt dat je óók een synopsis van je boek moet aanleveren en de reden waarom jij vindt dat jouw boek het publiceren waard is. Je kunt de inzending sturen naar cursor@tue.nl, onder vermelding van 'Studentenauteur van Nederland'.