Nieuwe cateraar Appèl haalt Subway terug naar de campus

Appèl uit Den Bosch wordt de nieuwe cateraar van de TU/e. Op 6 juli gaat de samenwerking in, die zeker tot 2025 doorloopt. Hans Zwartkruis, salesmanager bij Appèl, is zeer gelukkig met het binnenhalen van de opdracht. “Bij de vorige aanbesteding verloren we net van VITAM, nu kunnen we alsnog aan de slag.” Met de beslissing om Subway terug te halen naar de campus, maakt Appèl zich ongetwijfeld populair onder de studenten. “Maar ook de medewerkers zullen we niet vergeten”, zegt Zwartkruis.

foto Appèl

Bij de vorige aanbestedingsronde voor een nieuwe cateraar in 2018, viel Appèl nog buiten de boot, maar nu hebben ze de TU/e alsnog als klant weten binnen te halen. Salesmanager Zwartkruis: “Dat was toen ontzettend balen, maar tamelijk onverwacht kregen we weer een kans en deze keer was het raak.”

Deze week kregen de cateringmedewerkers van VITAM de mededeling wie de nieuwe cateraar geworden was. Zwartkruis: “Als medewerkers te horen krijgen dat wij de nieuwe cateraar zijn, willen we daar doorgaans ook iets bijzonders van maken, bijvoorbeeld door ze uit te nodigen op het hoofdkantoor in Den Bosch. Maar dat kan nu natuurlijk niet”, zegt Zwartkruis. “Wij zijn in voorbereiding om alle medewerkers vanuit onze kant te benaderen en dan gaan we zo snel mogelijk persoonlijke gesprekken met ze inplannen.”

Ook Zwartkruis erkent dat het vreemde tijden zijn om te beginnen aan zo’n nieuwe klus, “maar we hebben het voordeel dat we tijdens de vorige aanbestedingsronde al veel informatie hebben vergaard over de TU/e en ook bekend zijn met de campus en de cateringlocaties. Omdat de campus nu nagenoeg leeg is, en dat wellicht ook tot aan de zomervakantie zal blijven, is het overnemen van de taken van VITAM begin juli aanzienlijk minder hectisch. Dat is voor ons dan weer een voordeel in deze crisisperiode.”

Appèl, dat in 1978 werd opgericht en startte met dienstverlening voor het Theater aan de Parade, verzorgt al sinds 2018 de catering voor de Universiteit Twente, en doet dat ook voor een viertal hogescholen. “Twee jaar geleden hebben we daarom de divisie Appèl Campus opgezet, dat zich richt op de catering voor hogescholen en universiteiten”, zegt Zwartkruis. “Want cateren voor dit soort instellingen wijkt toch wel af van de reguliere bedrijfscatering.”

Subway en Brownies&downieS

Wat Zwartkruis direct wil melden, is de terugkeer van Subway naar het Auditorium. “Dat soort merken met hun succesvolle formules is toch iets waar mensen op afkomen, en daarom zijn we niet bang die in ons cateringaanbod op te nemen. Zo brengen we op de begane grond in Atlas ook een vestiging onder van Brownies&downieS. Medewerkers daar zijn er ontzettend enthousiast over en vertellen met veel trots dat ze er naar uitkijken om te gaan werken op een universiteit. We zien dit echt als iets unieks, waarin we samen met de TU/e iets terugdoen voor een heel kwetsbare, maar ook zeer getalenteerde groep mensen.” Zoals het zich laat aanzien, zal in het Auditorium ook nog een onbemande koffieautomaat komen van Starbucks.

Zwartkruis zegt dat zijn bedrijf veel geleerd heeft van de ervaringen die zijn opgedaan aan de Universiteit Twente en van de lessen die VITAM heeft vergaard in de afgelopen veertien maanden. “Per locatie het juiste assortiment aanbieden met de juiste prijsstelling is iets waar we ons direct op gaan richten. Er is natuurlijk het basisassortiment, waar we met de TU/e afspraken over gemaakt hebben. Dan heb je het over brood, salades, zuivel, soep en een warme hap en snack. Voor ons wordt belangrijk te bepalen wat wij daarnaast nog gaan aanbieden.”

Taste of America

Appèl heeft daar diverse concepten voor ontwikkeld en die rouleren door het jaar, zegt Zwartkruis. “Zo is er Taste of America, een Scandinavisch thema, of een concept waar gerechten uit het Midden-Oosten een belangrijke rol spelen. De andere keer zijn het gerechten met vis, of is het aanbod vegetarisch. En telkens zullen we goed moeten afwegen voor wie we het maken en wat die groep bereid is daarvoor te betalen. Dat proces gaat tijd kosten, maar dat is iets waar we ook rekening mee houden. We verwachten zo’n klein jaar bezig te zijn om dat goed in de vingers te krijgen.”

In de beide Spar-supermarkten op de campus ziet Zwartkruis natuurlijk wel een concurrent die een deel van de omzet weghaalt bij zijn bedrijf. “Dat weten we en die pijn nemen we dan maar.” Hij reageert echter opgelucht als hij te horen krijgt dat de Spar-vestiging in Flux op afzienbare termijn de deuren gaat sluiten. “Dat is voor ons zeker een goed bericht.”

Bijscholen medewerkers

Monique Kuyck, die als afdelingshoofd Operational Services & Location Management de aanbesteding begeleidde, is vanzelfsprekend ook content met nieuwkomer Appèl. Kuyck moest bij het vroegtijdig vertrek van VITAM, dat de cateraar en de TU/e vorig jaar november bekendmaakten, snel op zoek naar een opvolger. Kuyck: “We konden uiteindelijk kiezen uit twee goede aanbestedingen en op punten als het assortiment en de flexibiliteit deed Appèl het net iets beter.”

Zwartkruis zegt er zin in te hebben en hij wil ook bij de medewerkers, nu nog in dienst bij VITAM, het vuurtje daarvoor alvast aanwakkeren. “We investeren veel in onze foodconcepten en in het opleiden en bijscholen van onze medewerkers. Als onze service op orde is, betekent dat tevreden gasten, en tevreden gasten zorgen we dat we ook weer wat extra’s kunnen doen voor onze medewerkers.”

Zwartkruis verwacht eind augustus alle locaties te hebben omgebouwd en vanaf dat moment kan Appèl van start voor de studenten en medewerkers.