Team Eindhoven rent de Batavierenrace digitaal

De Batavierenrace, de estafetteloop die begint in Nijmegen en eindigt in Enschede, is voor veel hardlopende studenten een van de leukste evenementen van het jaar. De 48ste editie is afgelast vanwege de coronacrisis, maar krijgt op 1 en 2 mei wel een digitale variant. Team Eindhoven doet eraan mee; iedere loper op zijn eigen tijd en op een locatie naar keuze.

foto Privécollectie Casper van der Putten

Casper van der Putten, voorzitter van studentenatletiekvereniging Asterix, zegt dat de leden van Team Eindhoven enorm baalden toen werd bekendgemaakt dat de Batavierenrace dit jaar niet doorgaat. “Het is voor ons een van de leukste evenementen van het jaar. Naar mijn idee komt dit door de ontspannen, festivalachtige sfeer, gecombineerd met het teamgevoel dat de wedstrijd altijd weet op te wekken bij de hardlopers, die normaal gesproken voornamelijk individueel sporten.”

Dat individueel sporten is nu de norm. De organisatie van de Batavierenrace zette een digitale variant op, waarbij geen groepsvorming ontstaat omdat de vaste route wordt losgelaten. Het idee is als volgt: deelnemers lopen individueel, en met strikte inachtneming van de RIVM-regels, een etappe van de Batavierenrace.  Het team moet gezamenlijk een afstand van 125 kilometer volbrengen. Dat is korter dan de 175 kilometer van de ‘fysieke’ Bata, die uit 25 etappes bestaat.

Hart onder de riem

Bij Asterix was de interesse meteen gewekt toen ze hoorden van de deze mogelijkheid. “Team Eindhoven doet hier dan ook zeker aan mee. Enerzijds proberen we hiermee de organisatie van de Batavierenrace, die een jaar voltijd bestuur hebben opgeofferd aan deze afgelaste editie, een hart onder de riem te steken”, zegt voorzitter Van der Putten, die tevens ploegleider is. “Daarnaast proberen we toch nog een beetje teamgevoel te creëren tussen onze lopers, die momenteel toch geen andere wedstrijden hebben om voor te trainen.”

Namens Team Eindhoven doen zeventien lopers mee aan de virtuele Batavierenrace, dat zijn studenten van TU/e en Fontys en niet-studenten. Vorig jaar deden twee teams mee, samen staan ze op de hoofdfoto.

Van der Putten, die al zevenmaal meeliep met eerdere edities, voelt berusting bij de online versie nu. “We maken er het beste van. Het is de bedoeling dat ieder team op 1 en 2 mei samen de afstand van 125 kilometer vol maakt. Iedere loper legt hierbij in de eigen tijd en op een locatie naar keuze zijn of haar deel van de afstand af en registreert deze prestatie via een hardloopapp, zoals Strava of Runkeeper.  Asterix heeft zelfs teamleden die hun deel in Duitsland en Luxemburg zullen afleggen. Zij zijn na hun studie teruggegaan en lopen nu als ex-lid mee.”

Uiteindelijk stuurt de ploegleider alle geregistreerde resultaten van het team op naar de organisatie van de Batavierenrace, die hieruit een klassement zal opmaken. “Dat zal echter vooral een symbolisch klassement zijn, want meer dan ooit geldt voor deze editie dan deelnemen belangrijker is dan winnen!”