Appèl ontslaat ruim een kwart van het personeel

Vorige week hebben aan de TU/e dertien van de veertig werknemers van cateraar Appèl te horen gekregen dat ze de komende maanden worden ontslagen. Het coronavirus en de daarmee samenhangende leegloop van de campus is er de oorzaak van. Een sociaal plan is in werking getreden. Collegevoorzitter Robert-Jan Smits betreurt het ten zeerste dat Appèl deze stap heeft moeten zetten, maar zegt dat de universiteit er begrip voor heeft.

Tien jaar was José Hermkens al werkzaam in de catering aan de TU/e, maar vorige week donderdag viel voor haar en twaalf van haar collega’s het doek. “Ik was net bezig met een bestelling toen ik het telefoontje kreeg van Steven ten Cate, de accountmanager van Appèl. Ik schrok me rot, want ik had toch gehoopt dat ik niet bij de groep met ontslag bedreigden zou zitten. Ik kon horen dat de accountmanager het er zwaar mee had om me deze boodschap te moeten overbrengen. Ik weet dat bij Appèl in totaal 360 mensen ontslagen worden, maar het hoge aantal ontslagen aan de TU/e viel me toch tegen. Ik begreep overigens dat deze week ook op het hoofdkantoor van Appèl ontslagen gaan vallen.”

Accountmanager Ten Cate zegt het vreselijk te vinden om mensen te moeten informeren over hun aanstaande ontslag. “Ik heb vier locaties onder mijn hoede, dus ik heb heel wat telefoontjes moeten plegen vorige week. Maar ondanks dat we aan de TU/e pas zeer recent begonnen zijn, vond ik wel dat ik het iedereen persoonlijk mee moest delen. Ontslagen vinden plaats aan het eind van de maanden september, oktober en november. De beslissing over wie kan blijven en wie weg moet, is genomen op basis van het afspiegelingsprincipe. De personeelssamenstelling moet er na de reorganisatie ongeveer hetzelfde uitzien als daarvoor. Willekeur speelt geen enkele rol.”

Volgens Ten Cate bedraagt het omzetverlies aan de TU/e zo’n zestig procent, en hij voorziet op de korte termijn geen verbetering. “Nu de TU/e er bij haar medewerkers op aandringt thuis te blijven werken, zien we die na de vakantie dus veel minder terug op de campus.” Ook het aantal studenten zal beperkt blijven, aangezien die de komende tijd maar een vak per week op de campus zullen volgen. “Wie weet hoe alles zich verder gaat ontwikkelen, mag het me vertellen”, zegt Ten Cate enigszins moedeloos.

Begrip

José Hermkens heeft begrip voor de beslissing die Appèl heeft moeten nemen. “Natuurlijk is het voor zo’n bedrijf niet mogelijk om iedereen te blijven doorbetalen als de locaties niet open zijn, er geen evenementen plaatsvinden en er dus geen geld binnenkomt. Het sociaal plan heb ik meteen voorgelegd aan een bevriende boekhouder en die verzekerde me dat het in orde was. Per gewerkt jaar krijg ik een maandsalaris mee, het zogeheten transitiebedrag. Ik hoop dat een collega die wél mag blijven, voor dat bedrag met mij zou willen ruilen, want die optie bestaat (volgens Ten Cate heet dit de plaatsmakersregeling - red). Ik houd namelijk echt heel veel van mijn werk hier aan de TU/e.”

Collegevoorzitter Robert-Jan Smits vertelde Cursor vorige week al dat het CvB begrip heeft voor de stappen die de cateraar noodgedwongen moet zetten. Smits: “We zijn natuurlijk met ze in gesprek over hoe de reorganisatie verloopt. Maar dit is een privaat bedrijf met een eigen verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering. Het is zeer ingrijpend voor de mensen die al jaren aan de TU/e werken in de catering, als ze nu te horen krijgen dat er geen plaats meer voor ze is. Dat betreuren we, we hebben daar ook zorg over en voor, maar we kunnen er verder niet heel veel aan doen. Voor ons is het tevens van belang dat de kwaliteit van de catering gewaarborgd blijft.”

Openen locaties

Volgens Monique Kuyck, afdelingshoofd Operational Services, is dat laatste voor de komende periode wel op orde. “We gaan volgende week zeker op drie locaties de kantines openen: in Atlas, Helix, Gemini, en wellicht ook in MetaForum. Op die laatste plek is het nog even afwachten of in de overdekte markthal wellicht extra onderwijsplekken worden gecreëerd. Maar het zijn sowieso minder locaties dan we normaal in bedrijf hebben, dus ook met een afgeslankte bezetting moet dat te doen zijn.”

Ook Ten Cate zegt dat er voldoende personeel overblijft. “Gezien het omzetverlies zelfs procentueel nog wat te veel, maar als er straks een succesvol vaccin gevonden wordt en de campus weer volstroomt, moet er voor alle locaties weer een bezetting zijn. Daar moeten we dan maar op hopen.”

Hermkens laat weten dat Appèl de mensen die ontslagen worden, de keuze geeft om vanaf nu thuis te blijven. “Maar dat ga ik zeker niet doen, daarvoor vind ik dit werk te leuk, dus ik blijf tot eind oktober komen. Daarna is het afwachten en hopen op het vinden van nieuw werk, maar ik heb er gezien mijn leeftijd niet heel veel vertrouwen in. Daarbij gaat het een hele tijd duren voordat de cateringwereld weer uit dit dal is opgekrabbeld. Ik zit nu echt in een emotionele achtbaan, barst soms spontaan in huilen uit. Het enige positieve is dat ik thuis niet de belangrijkste kostwinner ben.”

Komt Subway wel of niet?

Over de komst van Subway naar de campus zegt accountmanager Ten Cate dat Appèl daarover in gesprek is met de TU/e. “We kijken in november naar wat dan de omzet, het aantal gasten en de maatregelen zijn, en starten dan mogelijk nog voor januari met Subway. We blijven namelijk graag denken in mogelijkheden. Vallen de cijfers en de vooruitzichten echter tegen, dan nemen we op dat moment het besluit om de opening uit te stellen naar augustus 2021.”