Trekken onze eerstejaars het nog?

De Intro was een hybride mix van activiteiten online en op de campus. Tijdens het eerste kwartiel speelde de vraag hoeveel uren per week je als student echt zou gaan doorbrengen binnen de muren van je faculteitsgebouw. Zeker geen ideale start van een bruisend academisch leven voor onze eerstejaars. Cursor ging met de camera op pad om ze erover te laten vertellen. Ook wilden we weten wat er wordt ondernomen om ze te steunen en er toch het maximale voor ze uit te halen.

foto Niels Dusseldorp & Fabian Lucas Luijckx

In de onderstaande video komt onder meer Lara Hofstra aan het woord. Ze is sinds juni van dit jaar de eerste Student Diversity Officer van de TU/e, maar al lang daarvoor hield ze zich intensief bezig met het welzijn van studenten. Ook Lara maakt zich zorgen om de nieuwkomers en deelt in de video haar tips om deze moeilijke tijd samen door te komen.

Met de feestdagen op komst is ze nu druk met het organiseren van de ‘TU/e Winter Special 2020’. Dit evenement gaat zich afspelen rondom Kerst en de dagen direct na Nieuwjaar en is bedoeld voor zowel internationale als Nederlandse studenten en medewerkers. Het Hubble Community Café in Luna gaat een feestelijk driegangenmenu bereiden dat op 25, 26 en 31 december afgehaald kan worden. Studenten en medewerkers kunnen er met kleine groepjes op inschrijven en de maaltijden voor slechts vijf euro ophalen bij Hubble, zegt Lara.

Het Studentensportcentrum opent de deuren op 28, 29 en 30 december en op 2 en 3 januari, en heeft op die dagen tussen 12.00 en 17.00 uur een goed gevuld sportprogramma klaarstaan voor sportkaarthouders. Er is een brede keuze: fitness, groepslessen, zwemmen, of deelnemen aan activiteiten die de sportverenigingen hebben georganiseerd in de grote hallen. Aansluitend zijn er dan van 17.30 tot 23.00 uur extra activiteiten georganiseerd waarvoor geen sportkaart vereist is: groepslessen, discozwemmen en discospinning.

Op vrijdag 11 december gaat de site www.winter.tue.nl live, waar het eerste gedeelte van het programma op komt te staan.