Team Edu wil jongere generaties inspireren met ‘duurzame’ gastlessen

Jongere generaties inspireren en informeren over duurzame energie. Dat is het doel van Team Edu, een groep enthousiaste studenten die gastlessen hierover geven op basis- en middelbare scholen. Het team maakt deel uit van Team Energy - en is hard op zoek naar enthousiaste nieuwe ‘Educators’ om de ploeg te versterken.

foto Team Edu

Zelfs op de basisschool is de jeugd van nu al volop bezig met duurzaamheid, stelde TU/e-studente Meike van den Eijnden, voorzitter van Team Edu, tot haar eigen verrassing vast na haar eerste gastlessen. “Wij waren daar vroeger op school nog niet echt mee bezig, maar de scholieren van nu weten er, door school of hun ouders, best al veel van. Over plastic of energielampen bijvoorbeeld; ze weten in grote lijnen al heel goed wat goed en slecht is.”

Dat neemt niet weg dat er nog genoeg te informeren en inspireren valt. Niet alleen onder studenten, de groep waarop Team Energy zich aan de TU/e in de eerste plaats richt, maar ook onder “de jongere generatie”: de doelgroep van Team Edu, een commissie binnen eerdergenoemd team. De groep richt zich vooral op middelbare scholieren en op bovenbouwleerlingen op de basisschool: “We willen hen laten nadenken over duurzaamheid, bijvoorbeeld over kleine verbeteringen waarmee je zelf al impact kunt maken.”

Van kernenergie tot recycling

In het (groeiende) aanbod zitten gastlessen over bijvoorbeeld de energietransitie en zon- en windenergie, maar ook specifiekere modules over onderwerpen als biomassa (aansluitend op de scheikundelessen op middelbare scholen) of kernenergie (in aanvulling op het natuurkundecurriculum). “Vaak ook komen scholen zelf met een idee”, vertelt Van den Eijnden. “‘Hebben jullie iets over recycling?’ Dan ontwikkelen we een module die past bij bijvoorbeeld het thema waar een school op dat moment mee bezig is.”

Scholen vinden het daarnaast interessant als de studenten ook wat vertellen over zichzelf, heeft Van den Eijden gemerkt. “We hebben op dit moment best veel meiden in het team en scholen vinden het leuk om te horen waarom wij de techniek zijn ingegaan. En om met leerlingen te praten over hoe we daarmee van de wereld een betere plek kunnen maken.”

Lees verder onder de foto.

De interesse voor de gastlessen van Team Edu groeide na de start in het najaar van 2019 al gauw, vertelt de voorzitter. “Soms gaven we wel acht lessen in een week.” Totdat de coronacrisis inzette en scholen driekwart jaar geleden dichtgingen. “De lessen zijn toen gestopt, maar we zijn wel doorgegaan met het ontwikkelen van nieuwe modules.”

Inmiddels zijn de scholen alweer een tijdje open en ziet Team Edu de belangstelling voor zijn gastlessen langzaam weer toenemen - vooralsnog vooral vanuit de basisscholen, “de middelbare scholen zijn nog iets voorzichtiger”. Op dit moment bezoekt het team gemiddeld twee scholen per maand, voor meerdere lessen in verschillende klassen.

Educators

Een van de actuele doelen van het team is dan ook om zichzelf nog wat nadrukkelijker op de kaart te zetten. Niet alleen bij scholen (“het zou leuk zijn als we daar echt een soort naam kunnen opbouwen en misschien een terugkerende plek kunnen krijgen in hun curriculum”), maar ook bij potentiële nieuwe ‘Educators’: enthousiaste studenten die op vrijwillige basis gastlessen willen verzorgen, in ruil voor een leerzame ervaring en uitbreiding van hun cv. Want ook die blijken, in dit jaar van crisis, wat moeilijker te vinden.

Wie als Educator het team wil komen versterken (het team mikt op een pool van zo’n twintig studenten), heeft geen specifieke opleiding of expertise nodig. “We proberen onze modules ook zo te maken dat ze in principe zonder heel veel voorkennis gegeven kunnen worden.” Ook gaat er altijd een meer ervaren teamlid mee met een nieuwe Educator - al kunnen ook zij volgens Van den Eijnden niet altijd op álle vragen het antwoord geven. “Gelukkig doen de docenten meestal ook heel leuk mee.”

De tijdsinvestering voor Educators is flexibel en in overleg, “we proberen mensen nu gemiddeld eens per twee maanden in te plannen. Vaker kan altijd, als iemand het leuk vindt en de tijd heeft”.

Potje

Voor een gastles van pakweg een uur vraagt Team Edu vijftien euro aan de scholen - maar dit is een richtlijn en ook geen verplichting. “Vorig jaar vroegen we eerst om een vrijwillige bijdrage. Nu weten we: de meeste scholen hebben daar gewoon een potje voor”, aldus Van den Eijnden. Het geld vanuit de scholen wordt meteen weer in het team gestoken: “Daarmee kopen we bijvoorbeeld nieuwe materialen die we in de modules kunnen gebruiken”.

Interesse in het Educator-schap? Mail dan naar Meike van den Eijnden. Meer informatie over Team Edu vind je onder meer op Instagram.