Bestuurders TU/e zijn prominent aanwezig in Volkskrant Top-200

ASML-topman Peter Wennink, sinds september voorzitter van de Raad van Toezicht van de TU/e, steeg dit jaar van plaats 28 naar 7 in de Volkskrant Top-200, het jaarlijkse overzicht van de krant van de invloedrijkste Nederlanders. Collegevoorzitter Robert-Jan Smits kwam vanuit niets terecht op plek 107. Tot voor zaterdag had Smits nog nooit van deze lijst gehoord. Hij is blij met de hoge positie van Wennink en met het feit dat de andere drie leden van de RvT - Mariëtte Hamer (22), Coen Teulings (160) en Louise Gunning (167) - erin staan.

illustratie Banana Oil / Shutterstock

Via Whatsapp laat Robert-Jan Smits zondagmiddag weten dat hij zaterdag enigszins werd overvallen door de digitale felicitatie van de Eindhovense burgemeester Jorritsma (plek 95 op de lijst). Smits: “Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van deze Top-200. Ik was dan ook verbaasd toen John Jorritsma me zaterdag een appje stuurde met de tekst: 'Proficiat, je staat met stip als nieuwkomer op plaats 107'.”

De Volkskrant Top-200 brengt volgens de krant zelf ‘jaarlijks de bestuurlijke elite van Nederland in kaart op basis van een netwerkanalyse en van gesprekken met prominenten’. Smits zegt het vooral mooi te vinden dat Peter Wennink in de lijst een stevige stijging heeft gemaakt van plaats 28 vorig jaar naar plek 7 nu. Daarbij moet nog worden opgemerkt dat in de lijst van dit jaar de plaatsen 2 en 6 bezet worden door respectievelijk RIVM-directeur Jaap van Dissel (voorzitter van het OMT) en de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls (voorzitter Veiligheidsraad). Die posities zijn onlosmakelijk verbonden aan de coronapandemie. Bovenaan de lijst staat, net als vorig jaar, Kim Putters: directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Nationaal Groeifonds

Bij Smits vermeldt de Volkskrant dat deze sinds mei 2019 collegevoorzitter is van de TU/e en dat hij bestuurder is van het NIOD Fonds, de steunstichting van het instituut voor oorlogs-, holocaust- en genocidestudies. Maar nog belangrijker is natuurlijk zijn lidmaatschap van de tienkoppige adviescommissie die het kabinet gaat bijstaan bij de verdeling van de miljarden van het Nationaal Groeifonds. En juist in deze commissie treffen de nummers 107 en 7 van de Volkskrant-lijst elkaar weer, want ook Wennink heeft zitting in deze commissie.

De onlangs herbenoemde voorzitster van de SER, Mariëtte Hamer, sinds oktober 2018 lid van de Raad van Toezicht van de TU/e, is in de Volkskrant-lijst licht gestegen van plek 27 naar 22. Haar mede-RvT-lid Louise Gunning, aangetreden per 1 september van dit jaar, staat in de lijst op plaats 167. Gunning trad in 2015 bij de UvA terug als collegevoorzitter en is momenteel voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Royal Schiphol Group. Econoom Coen Teulings (van plaats 138 naar 160), die al sinds september 2013 deel uitmaakt van de RvT, is onder meer universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht.