Beatrice Adelizzi. Foto | Angeline Swinkels

Rubicon voor fotoakoestisch onderzoek in Parijs

De Italiaanse Beatrice Adelizzi, vorig jaar gepromoveerd bij Scheikundige Technologie aan de TU/e, krijgt van NWO een Rubicon-beurs om twee jaar onderzoek te doen aan de École Normale Supérieure in Parijs. Adelizzi wil daar lichtgevoelige, schakelbare moleculen ontwikkelen voor fotoakoestiek: een techniek die licht en geluid combineert om biologisch weefsel in beeld te brengen.

foto Angeline Swinkels

Adelizzi werkt al sinds vorig jaar april aan de École Normale Supérieure, een prestigieuze universiteit in Parijs. Met de subsidie kan zij nu aan de slag met haar eigen onderzoek, vertelt ze aan de telefoon. “Fotoakoestiek is een bijzonder multidisciplinair vakgebied. We maken gebruik van genetisch gemodificeerde eiwitten, geproduceerd door synthetisch DNA in te brengen in bacteriën. Het plan is dat ik speciale kleurstofmoleculen maak die vervolgens binden aan die eiwitten, afhankelijk van of ze met licht beschenen worden of niet.”

Door dit effect kan met een krachtige lichtpuls een geluidsgolf worden opgewekt, die met een echoapparaat kan worden opgevangen. Dit maakt het mogelijk om allerlei details binnenin biologisch weefsel in beeld te brengen, terwijl met gewone optische microscopie slechts dingen aan de oppervlakte zichtbaar kunnen worden gemaakt, legt de Italiaanse uit. “Uiteindelijk willen we met deze techniek bijvoorbeeld plantenwortels in de grond kunnen bestuderen, om beter te begrijpen hoe planten functioneren en hoe ze zich kunnen aanpassen aan klimaatverandering.” Ook aan de TU/e wordt overigens onderzoek gedaan op het gebied van fotoakoestiek, bijvoorbeeld om plaquevorming in aderen te analyseren.

Olympisch zwemster

Adelizzi was tijdens haar promotie aan de TU/e overigens assistent-coach van het Nederlands synchroonzwemduo. Zelf nam ze in die discipline in 2008 deel aan de Olympische Spelen in Beijing en haalde ze zelfs brons bij de wereldkampioenschappen. Over haar passie voor synchroonzwemmen werd de Italiaanse eerder door Cursor geïnterviewd. Ook in Parijs zou ze graag in een coachende rol betrokken blijven bij die sport, vertelt ze. “Niet fulltime natuurlijk, maar een dag in de week als adviseur, net als in Nederland. In Frankrijk wordt veel aan synchroonzwemmen gedaan, dus wellicht zijn er mogelijkheden.”

De Rubicon-beurs is een persoonlijke subsidie van de Nederlandse wetenschapsfinancier NWO, bedoeld voor pas gepromoveerde wetenschappers die ervaring willen opdoen in het buitenland (en bij uitzondering in Nederland). De nationaliteit van de aanvrager is daarbij niet van belang, zolang de promotie maar in Nederland heeft plaatsgevonden. Adelizzi zou overigens na haar Parijse avontuur graag terugkeren naar ons land voor het vervolg van haar wetenschappelijke carrière. “Ik heb het hier tijdens mijn promotie erg naar mijn zin gehad en hoef niet per se terug naar Italië.”