Steigerbouw in MetaForum om lampen te vervangen

Deze week worden op meerdere verdiepingen in MetaForum steigers gebouwd om daar de plafonds bereikbaar te maken. Dat is nodig om in de bibliotheek en de laagbouwgedeeltes defecte led-verlichting te kunnen vervangen. De brandmeldinstallatie wordt ook vervangen en wordt nu geplaatst op beter bereikbare plekken.

Wie deze week MetaForum betreedt, stuit op een vreemd schouwspel. In de grote open ruimte worden overal steigers gebouwd. Volgende week wordt een begin gemaakt met het groot vervangend onderhoud van de verlichting. De steigers zijn nodig om bij de plafonds te kunnen. De werkzaamheden gaan echter verder dan alleen het herstel van defecte led-lampen; ook onderdelen van de brandmeldinstallatie worden vervangen en op beter bereikbare plekken aangebracht.

Onderhoudscontract

MetaForum, ontworpen door TU/e-alumnus Joost Ector, werd acht jaar geleden in gebruik genomen. In de ontwerpfase had volgens Ronald van Nattem, medewerker bij Real Estate, achteraf gezien wel meer oog mogen zijn voor het plaatsen van de verlichting. Van Nattem: "Daar bleken we eigenlijk niet bij te kunnen, wat betekent dat defecte lampen niet vervangen konden worden. We hebben wel een onderhoudscontract met de leverancier van de verlichting, maar die zei zeer terecht dat hij er daarbij geen rekening had gehouden dat hij telkens een steiger zou moeten bouwen om lampen te vervangen. De grootscheepse steigerbouw die nu plaatsvindt, is een kostbare operatie, die je liever niet wil uitvoeren." Naar verwachting hoeft de verlichting, na alle werkzaamheden, pas weer in 2030 opnieuw vervangen te worden. "Daar hopen we op", zegt Van Nattem nuchter.

Brandmeldinstallatie

De onderdelen van de brandmeldinstallatie in MetaForum worden bij deze onderhoudsbeurt wel nadrukkelijk op beter bereikbare plekken aangebracht, waardoor die in de toekomst makkelijker te controleren en te onderhouden zijn. Van Nattem: "Van de inspectie moeten we die installaties met een geregelde frequentie controleren, dat was nu moeilijk. De brandmeldinstallatie heeft overigens wel altijd goed gefunctioneerd."

De schoonmakers van Asito kunnen tussen de bedrijven door plekken gaan reinigen waar ze de afgelopen jaren tijdens hun reguliere schoonmaakwerk niet bij konden. De werkzaamheden duren tot half augustus, waarna in twee weken tijd de steigers weer worden afgebroken.

Reguliere werkzaamheden van diensten in MetaForum, die ook nu doorgang vinden ondanks de coronamaatregelen, kunnen tijdens de onderhoudsperiode blijven plaatsvinden. Op maandag 31 augustus wordt het gebouw schoon opgeleverd en is de bibliotheek weer volledig toegankelijk.