"Stad en provincie: maak gebruik van MetaForum"

De donkerblauwe TU/e-fleecedekens voor alle aanwezigen bleken vanmiddag bij de officiële opening van MetaForum niet helemaal op hun plek. De onverwachts warme oktoberdag vormde dan ook het grootst mogelijke contrast met 1 december 2010, toen de nieuwbouw feestelijk maar krakend van de kou van start ging.

“Een wetenschappelijke ghetto aan de verkeerde kant van het station.” Van dat beeld, dat vooral in de stad en regio hardnekkig blijkt, moet de ‘internationaal goed meedraaiende’ TU/e nu onderhand echt eens af, stelde Arno Peels bij de opening. Want: “We zijn méér dan een kennisfabriek”, betoogde de collegevoorzitter nog maar eens. De universiteit is volgens hem evenzo goed een centrum voor het culturele en intellectuele leven, waar ook de stad en provincie “van harte welkom” zijn.

Het nieuwe MetaForum op de campus is -mede vanwege zijn grote open markthal en de Groene Loper die erdoorheen voert- volgens Peels dé plek voor ontmoeting. Er wandelen, studeren, doceren, onderzoeken, borrelen, evenementen organiseren of bezoeken: “Het wordt hier hártstikke leuk”, verzekerde Peels. Eindhoven en de regio spelen daarin, als het aan hem ligt, een nadrukkelijke rol. Of het nu gaat om een dansvoorstelling of debat: “Maak hier gebruik van”, zo nodigde hij uit, wijzend op de locatie van de openingsceremonie.

Ook de Brabantse commissaris van de Koningin Wim van de Donk drukte de aanwezige Eindhovense wethouder Mary-Ann Schreurs, na het optreden van Orkest Zuid, op het hart: “Volgens mij hebt u er een prachtige concertzaal bij. Dat komt mooi uit als Eindhoven in 2018 de culturele hoofdstad van Europa is”, refererend aan de kandidatuur van de lichtstad.

Van de Donk complimenteerde architect Joost Ector (tevens TU/e-alumnus) en de universiteit uitvoerig met de nieuwbouw, die volgens hem de kwaliteit uitstraalt ‘die studenten verdienen’. “We weten maar al te goed hoe wezenlijk universiteiten zijn voor de toekomst. De kansen voor morgen worden híer gemaakt en geboren.” Dit volgens Van de Donk niet in de laatste plaats dankzij kennis in het fundamentele onderzoek, waarvan universiteiten de ‘voorraadkamers’ vormen.

De bijeenkomst werd niet alleen muzikaal opgeluisterd door Orkest Zuid,  terwijl geprojecteerde foto’s over de vierkante panelen van het kenmerkende dak van MetaForum schoven - buiten wachtte de toeschouwers ook nog een humoristisch theaterstuk op het water van de vijver, op de bombastische klanken van Ravels ‘Bolero’.

Bezoekers van het openingsfeest kregen daarnaast een sneak preview van de app ‘Navigation to knowledge’ die op 5 november wordt gelanceerd. De gratis app voor iOs en Android moet bezoekers helpen hun weg op de campus te vinden, zowel buiten als in de gebouwen. Peels: “We zetten alle middelen in om het medewerkers en bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken”.

Sommige bewoners van MetaForum -kritisch of op zijn minst gematigd enthousiast vanwege bepaalde kinderziekten, gebreken en tekortkomingen van de nieuwbouw- zullen er wellicht besmuikt om hebben gelachen. Maar zoals architect Ector in het fotoboek ‘Van W-hal naar MetaForum’, dat gisteren aan alle gasten werd uitgedeeld, verwoordt: “Je hoeft het niet in één oogopslag te begrijpen. […] Ik vind dat het uiteindelijk kennen van het gebouw wel tot de mogelijkheden moet behoren. Als je er, liefst met een beetje moeite, in slaagt om het je eigen te maken, dan is het ook echt van jou”.

Foto's opening nieuwbouw MetaForum

Video-registratie opening nieuwbouw MetaForum