Engelse week moet de drempel verlagen

Een hele week aandacht voor de voertaal die onze universiteit sinds dit jaar officieel voert: Engels. Van 8 tot en met 12 juni wil de TIP-groep van de TU/e dagelijks de Engelse taal onder de aandacht brengen - educatief, maar mét humor.

afbeelding TIP TU/e

Sinds januari 2020 is de leidraad aan onze universiteit ‘Engels als het moet en Nederlands als het kan’. Alle schriftelijke communicatie is in principe in het Engels. Maar nog niet iedereen voelt zich zeker genoeg om zich in het Engels uit te drukken. De TIP-groep aan de TU/e - een ontwikkelingsprogramma voor ondersteunend en beheerspersoneel (OBP) tot en met schaal 8 - kreeg daarom de opdracht om op een positieve manier aandacht te besteden aan de nieuwe voertaal.

“We hadden allerlei plannen die we op de campus wilden uitvoeren, maar vanwege de coronacrisis hebben we die moeten laten varen”, zegt Tamara Vereggen, projectadministrateur voor de Dienst Financiële en Economische Zaken bij de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. En dus werd er naar online alternatieven gezocht.

In de week van 8 juni krijgt het niet-wetenschappelijke personeel van de TU/e dagelijks een mail met een activiteit. “We gaan mensen op een grappige manier meenemen in het Engels. En vragen ze vooral om mee te doen”, benadrukt Mariëlle Kruizinga, secretaresse bij de mastertrack Urban Systems and Real Estate. “We hopen heel erg dat mensen zich vrij genoeg voelen om actief mee te doen.”

Tongbrekers

Zo worden mensen uitgedaagd om een filmpje te maken terwijl ze een Engelse tongbreker uitspreken. Of om Nederlandse uitdrukkingen te verhaspelen naar het Engels, een Engelstalige kruiswoordpuzzel te maken, of een online mindfulness-training te volgen met een Engels tintje. Wie meedoet, maakt kans op een tegoedbon van Bol.com.

Educatief

Tussen de regels door zit natuurlijk een educatieve component aan de Engelse week. Vereggen: “We wijzen mensen op mogelijkheden om je Engels te verbeteren, via cursussen die de TU/e of GoodHabitz aanbiedt. De onderliggende boodschap is dat mensen zich niet hoeven te schamen als hun Engels nog niet perfect is. We begrijpen elkaar toch wel en gaan niet met het vingertje wijzen.”

“We willen vooral de drempel om Engels te spreken verlagen”, zegt Valerie Mackenbach, secretaresse bij het stafsecretariaat van de Dienst Algemene Zaken. “Mensen vinden het toch spannend en daar willen we hen overheen helpen met deze week.” Sandra van Venrooij, medewerkster front office en contractbeheer bij Dienst Huisvesting, vult aan: “Zeker nu we allemaal thuiszitten, is het een welkome afleiding van je dagelijkse werkzaamheden!”

Je vindt het hele programma van de Engelse week op intranet