TU/e Together koppelt vraag en aanbod korte klussen

Heb je tijd over of juist veel te veel werk? Voor niet alle TU/e-medewerkers is de werkdruk gelijk veranderd door corona. Sinds kort is er een website in de lucht die vraag en aanbod van opdrachten samenbrengt. Het is het eindproduct van de zeven deelnemers aan het TU/e Opportunity Program. Hun TU/e Together-pagina is een snelle oplossing voor een maatschappelijk probleem en het is gebaseerd op goodwill.

illustratie Shutterstock / Jamesbin

Vijftien maanden geleden zijn zeven medewerkers gestart met het TU/e Opportunity Program (TOP) dat tot doel heeft talenten verder te ontwikkelen naar leidinggevende functies. Ze komen uit zeven verschillende velden van de TU/e. In deze - derde - lichting zitten bijvoorbeeld een adjunct-directeur bedrijfsvoering, een teamleider IMS en een medewerker van de brandweer. Een van de TOP'ers is Marjan Vrijnsen-de Corte, manager ESA bij Industrial Engineering & Innovation Sciences. “We hebben allen op deze positie gesolliciteerd omdat we uit willen zoeken of leiderschap bij ons past en zo ja, wat daar allemaal bij komt kijken”, zegt ze. “De opdrachten die we deden in het kader van het TOP-programma kietelden ons om na te denken over onze eigen kwaliteiten op dit vlak. We mochten bijvoorbeeld coachen met paarden, samen sporten en een spelopdracht bedenken waar geen regels aan verbonden mogen zijn, kortom dingen die je normaliter niet doet."

Paarse krokodillen

De afsluitende opdracht van het anderhalf jaar durende traject was met het CvB in gesprek gaan en van daaruit een plan maken waar de TU/e als organisatie iets aan heeft. Samen met het CvB formuleerden de zeven de opdracht de paarse krokodillen aan de TU/e op te sporen en te elimineren. TOP'er Tjeerd Thomassen, verenigingscoördinator voor het Studentensportcentrum, licht toe: “Over de TU/e ligt een spinnenweb met regels en procedures. Sommige regels uit eerdere jaren staan ons tegenwoordig in de weg. Een kantinemedewerker moet bijvoorbeeld een aanvraag indienen voor iets simpels als het laten legen van een volle afvalbak, maar had het allang zelf kunnen doen in de tijd dat hij of zij wacht op antwoord.”

Omslag

Maar net zoals sommige regels aan de TU/e achterhaald zijn, werd deze opdracht ingehaald door de tijd. Nu in een ongekende vorm, namelijk de coronacrisis. Snel trok het TOP-team de conclusie dat paarse krokodillen opsporen even een lagere prioriteit had. “We hebben de krokodil geparkeerd en een urgentere en relevantere opdracht bedacht”, zegt Vrijnsen-de Corte.

“Wat je snel zag, was dat aan de ene kant mensen hun werk niet meer konden uitoefenen omdat ze afhankelijk van machines of labs zijn en dat aan de andere kant mensen omkwamen in het plotse werk om de crisis het hoofd te bieden”, vertel Thomassen. “Wij hebben een platform opgezet waarop mensen elkaar snel kunnen vinden op basis van vraag en aanbod van hulp zoals op Marktplaats gebeurt.”

Hulp kregen ze van onder anderen Jos Hermus, directeur bedrijfsvoering bij Industrial Design. Hij is met een team bezig een TU/e Marktplaats te ontwikkelen die op lange termijn een platform biedt aan medewerkers die aan een andere baan binnen de TU/e denken. “Maar ons TU/e Together is gericht op de korte termijn en biedt snelle oplossingen”, zegt Thomassen. “Het gaat niet om het verbeteren van je carrièreperspectief, maar is gebaseerd op goodwill. Het gaat om korte klussen van een of enkele dagdelen, bijvoorbeeld een simpele vertaalopdracht waar iemand deze dagen niet aan toe komt, maar die toch belangrijk is.”

Voorbeeld

Vraag en aanbod bij elkaar brengen, gebeurt in deze fase ook door TU/e innovation Space. De webpagina TU/e against COVID-19 heeft tot doel onderzoeksvragen te ontvangen en te laten beantwoorden door studententeams. “Hier is het echter ook de buitenwereld toegestaan aanvragen in te dienen. Alfons Bruekers, managing director van innoSpace, vertelde ons wat de do’s and don’ts zijn voor zoiets en de belangrijkste les is dat je zélf de vragers en aanbieders moet samenbrengen. Dus niet automatisch zoals bij Marktplaats”, zegt Thomassen. “Dat vergt bovendien ook een computerinfrastructuur die we niet zo snel voor elkaar kunnen hebben.”

Sinds 5 juni is de site in de lucht. Direct is te zien wie zich inschrijft om hulp te bieden en welke hulp wordt gevraagd. Tot op heden staat de teller op eenmaal aanbod en eenmaal vraag. “We zijn ervan overtuigd dat de behoefte er is, het is nu nog zaak dat het platform bekendheid krijgt.”

Kwetsbaar

Niemand hoeft bang te zijn dat het onverstandig is om online te melden dat je tijd over hebt, benadrukt Thomassen. “Alle TU/e-directeuren zijn van ons platform op de hoogte en zij steunen het ook. Inderdaad is het een kwetsbaar onderwerp, maar het is goed om hier open over te zijn. Is het de werkcultuur om werk niet uit handen te durven of willen geven? Wat moeten we hier in de toekomst mee? Het zou mooi zijn als dat ook - later, door anderen - onderzocht wordt.”

De TOP'ers zijn trots op wat ze bereikt hebben. Thomassen: “Het is in zo’n korte tijd gerealiseerd. Zonder corona was dit niet gelukt. Dan hadden we met ik weet niet hoeveel paarse krokodillen te maken gekregen.”