Overzomeren op de campus

Geen festivals, geen reizen, voor veel TU/e’ers kan het een saaie zomer worden. Maar niet als het aan community manager Erik de Jong ligt. Met anderen heeft hij in heel korte tijd de TU/e Summer University opgezet. Het programma biedt sport- en taalcursussen en creatieve workshops, deels online maar ook fysiek in Hubble, de Zwarte Doos en het Studentensportcentrum. “Het academische werk staat in de zomer stil, maar wij zíjn er voor onze mensen.”

foto Shutterstock

Vooral internationals had De Jong in gedachten, toen hij zich zorgen begon te maken over het stilvallen van de universiteit in de zomer. “In april hebben we een enquête uitgezet onder onze internationals om te vragen naar hun plannen in verband met de coronacrisis. Blijven ze hier, gaan ze terug naar hun moederland? Driekwart was toen nog in Nederland. Vanwege Corona zouden er daarvan veel in Eindhoven overzomeren. Dan heb je het over minimaal zeshonderd personen. Tel daarbij de Nederlanders zonder zomerplannen en er is toch een grote groep waar we iets voor kunnen betekenen”, zegt de community manager.

Nu heeft hij in rap tempo een TU/e Summer University opgezet met een heel divers aanbod. Je kunt als PDEng of PhD je Nederlands bijspijkeren of - ook voor studenten en andere medewerkers - een cursus Spaans volgen. Wie zin heeft in iets compleet nieuws kan een podcast leren maken of een robotje gaan bouwen. Of een buitenkeuken. Die laatste workshop is te vinden onder de noemer Bricknic en komt neer op koken in je eigen tuin op zelf neergelegde stenen.

Samen

Maar niet alles is online. Graag verwelkomt de TU/e - op een coronaveilige manier - de mensen op de campus. Mede-organisator Lara Hofstra vindt dat heel belangrijk. “We willen deze zomer zoveel mogelijk kleinschalige bijeenkomsten organiseren in de Zwarte Doos en Hubble omdat we allemaal echt merken dat het zeer belangrijk is om weer live bij elkaar te komen. De cultuurverenigingen van Scala en Cosmos kunnen dan deze zomer alvast de community weer uit hun kleine kamertjes halen”, zegt ze vrolijk.  “We proberen potluck dinners, pub quizzes en spelletjesavonden aan te bieden. Gedurende de zomer kan het programma altijd aangevuld worden.” Ze roept studenten en medewerkers op om leuke ideëen vooral te mailen naar dit toepasselijke adres: summer@tue.nl

Naar behoefte

“We weten nog niet of er heel weinig of heel veel mensen gaan meedoen”, zegt De Jong. “Maar we zijn flexibel en gaan zoveel mogelijk opschalen als we de behoefte zien. Dus als een onderdeel vol is met inschrijvingen, plannen we een extra sessie. Summer University is van 6 juli tot 28 augustus actief. ” Het advies is om de website in de gaten te houden.

Op die site komt ook zo spoedig mogelijk de Walk&Talk brochure. Hofstra koppelt deelnemers aan wandelcoaches. “Ikzelf walk and talk al met een aantal studenten. Dan gaan we soms wandelen, soms maakt een van ons avondeten of een lunch en soms spelen we een potje rummikub of memory in het park. Ik wil het samenkomen op die manier erg laagdrempelig en leuk maken.”

Sportkaart

Bij het Studentensportcentrum zijn beginnerscursussen tennis, golf en zwemmen te volgen en er is ook een fitnessaanbod. “Het meeste is gratis, soms wordt een kleine bijdrage gevraagd. Je hebt wel een eigen sportkaart nodig. Die wordt speciaal deze zomer met korting aangeboden voor dertig euro”, zegt Hofstra. Die SSCe-zomerkaart is geldig vanaf nu tot en met september.