Teleurstelling én trots na afbreken Career Expo

Een telefoontje van de rector om kwart voor vier ’s middags, een volledig ontmantelde beursvloer amper drie uur later. Het was een onverwachts staaltje crisismanagement dat de organisatie van de Career Expo, een van de grootste carrièrebeurzen van Nederland, aan de dag moest leggen dinsdag. Wervingsdagen-voorzitter Boris Zwaan kijkt er met een gemengd gevoel van dikke teleurstelling en grote trots op terug.

afbeelding NOS

Scheikundestudent Zwaan blijkt een man van ‘het glas halfvol’. Want natúúrlijk is het balen dat de tweedaagse Career Expo halverwege acuut moest worden stilgelegd wegens aangescherpte coronavirus-richtlijnen voor Noord-Brabant. “Maar als dat besluit een dag éérder was gekomen, of het hele evenement pas op woensdag was begonnen, waren alle voorbereidingen écht voor niets geweest. Nu hebben we in ieder geval één succesvolle dag kunnen draaien.”

Het was volgens Zwaan dinsdagmiddag rond drie uur dat TU/e-collegevoorzitter Robert-Jan Smits werd gebeld door Eindhovens burgemeester John Jorritsma, die een uur later met enkele Brabantse collega’s een persconferentie zou geven. Om kwart voor vier belde rector Frank Baaijens naar Zwaan, “of ik kon langskomen”. Terwijl dag één van de Career Expo nog in volle gang was, werd de Wervingsdagen-voorzitter door het nagenoeg voltallige College van Bestuur opgewacht met een duidelijke boodschap: het evenement is afgelopen.

“Natuurlijk waren we teleurgesteld”, zegt Zwaan. “Maar we dachten ook: het is niet anders, we moeten de knop omzetten en gaan nu afbouwen. Om zeven uur ’s avonds waren we eigenlijk al helemaal klaar, was er afgebouwd, opgeruimd en had iedereen gegeten.”

Hij is te spreken over de steun die de organisatie heeft gekregen van het College van Bestuur, dat onder meer hielp met het direct inlichten van alle TU/e-studenten en de vele bij het evenement betrokken ondersteunende diensten. “Wij hebben op onze beurt alle bedrijven die op de tweede dag zouden komen, gebeld en gemaild.” Zo’n zestig bedrijven moesten er worden gecontacteerd; van de circa negentig bedrijven en tien startups die vandaag aanvankelijk op de beursvloer zouden staan, had zich eerder al een aantal uit eigen beweging afgemeld. Ook op de beursvloer van dinsdag was al een aantal plekken leeg gebleven. Zwaan: “Volgens mij stonden er toen zo’n zestig, zeventig bedrijven.”

Misgelopen inkomsten

Over wat het voortijdig beëindigen van de Career Expo financieel betekent voor de Wervingsdagen, kan Zwaan nu nog niet veel kwijt. “Dat moeten we, in overleg met het College van Bestuur, nog gaan bekijken. Maar het gaat zeker consequenties hebben.” Zo moet onder meer in kaart worden gebracht welke inkomsten de organisatie voor de Career Expo (een project met “een bedrag van zes getallen”) is misgelopen.

Zwaan: “Ook het CvB kan op dit moment gewoon nog niet zoveel zeggen. De Career Expo is op zich een groot evenement, maar voor de TU/e maar een klein onderdeel van alle perikelen die het coronavirus nu met zich meebrengt. Als wij over een week bij wijze van spreken in dezelfde situatie zitten als Noord-Italië, kan dat grote gevolgen hebben voor de hele universiteit. Je weet gewoon niet hoe het virus zich gaat ontwikkelen.”

Hij vervolgt: “Wij gaan de gebeurtenissen deze week in elk geval even laten bezinken, nog niet evalueren en ook nog geen beslissingen nemen. Maar wat er ook gebeurt: we hebben het volste vertrouwen in de ondersteuning van de universiteit. Ik vind het ook supersympathiek hoe zij ons gisteren hebben opgevangen en geholpen.”

Lees verder onder de foto.

Arjen Lubach

Ook is Zwaan heel blij dat de opening van de Career Expo met cabaretier en televisiemaker Arjen Lubach dinsdagochtend in elk geval kon doorgaan. “We hebben er hard voor gewerkt om die man hier te krijgen. De avond ervoor heb ik hem voor de zekerheid nog gebeld, hij had ook net het nieuws gezien over het thuisblijfadvies voor Brabant, maar hij zei: ‘Dacht je echt dat ik zou afzeggen?’. Van zijn management kregen we wel het verzoek om ervoor te zorgen dat na de Q&A niet tientallen studenten om hem heen zouden gaan dwarrelen voor selfies.”

De Interviewing Days van de Wervingsdagen, van 20 tot en met 24 april, blijven vooralsnog gewoon op de agenda staan. “Die vinden plaats in een hotel, met vooral een-op-een gesprekken en diners. Het is geen open ruimte met honderden, duizenden bezoekers. Dus zolang hotels niet op slot gaan, gaat dat evenement gewoon door.”