"Het is zó stil hier in Aurora"

We hebben allemaal wel eens een dagje, vrijwillig of noodgedwongen, thuisgewerkt. Maar hoe geef je vorm aan je werk of studie nu we collectief voor langere tijd op huis zijn aangewezen? Hoe blijf je gefocust, hoe houd je je team bijeen, wat zijn de tips, tricks en valkuilen? Cursor belt elke dag met een ‘lotgenoot’. Proberen nog naar huis te komen, dat is waar veel internationals aan de TU/e deze week druk mee waren. Zo ook Salma Abdelsamie, afkomstig uit Egypte. “Voordat ik kon besluiten of ik terug naar huis wilde om bij mijn moeder te zijn, werd het land al gesloten tot mei.”

foto Privé-collectie Salma Abdelsamie

Salma is dus veroordeeld tot in Eindhoven blijven, waar ze woont in studentenflat Aurora op de campus. “Veel internationals voelen zich gevangen hier, omdat ze niet terug naar huis kunnen, naar hun familie. Veel landen hebben met onmiddellijke ingang hun inreisbeleid aangepast. Ik hoor van mijn vrienden bij Cosmos - Salma is secretaris van deze internationale studentenvereniging, red. - dat ze heel graag naar huis willen. De penningmeester van Cosmos vertrok gisteren naar het vliegveld, maar kwam onverrichterzake terug. Mensen zijn niet blij dat ze hier nu vast zitten.”

Om zichzelf maakt Salma zich geen zorgen, maar wel om haar moeder, die alleen woont in Egypte. "Ik heb haar al vaak gewaarschuwd dat ze voorzichtig moet zijn, want het lijkt erop dat de Egyptische massamedia de coronacrisis niet zo serieus nemen. Het lijkt alsof ze niet begrijpen dat het er niet om gaat dat je ziek wordt, maar dat je de ziekte verspreidt. Ik vind de situatie daar tricky. Ik probeer mijn moeder regelmatig te bellen, maar ze is niet zo goed met de nieuwe technologieën. Het is heel moeilijk om op afstand van haar te zitten, zeker sinds mijn vader is gestorven. Maar nu de angst voor infectie op de loer ligt, vind ik het nog moeilijker. Maar ze is slim, ik hoop dat ze mijn adviezen opvolgt", vervolgt Salma positief.

Cosmos

Zelf redt ze het; Salma is druk met haar studie en heeft regelmatig overleg met het bestuur van Cosmos. "Veel van de Cosmos-activiteiten zijn afgelast nu de Common Room is gesloten. We proberen uit te leggen aan onze leden dat het niet onze keuze was om de Common Room te sluiten. We snappen dat zij nu een plek missen om samen te komen, maar het is goed dat ie gesloten is als voorzorgsmaatregel."

"We hebben nog niets gehoord van problemen waar onze leden tegenaan lopen, behalve dan dat ze niet terug kunnen reizen naar huis. Nu moet dat idee bij iedereen indalen en gaan wij kijken naar online activiteiten die we kunnen aanbieden - zoals een Netflix-avond op afstand. Er is een plug-in in Chrome waarmee je met meerdere mensen een film of serie kunt kijken en kunt chatten. Dan heb je toch een beetje het gevoel samen te zijn. Daarnaast sturen we nu wekelijks een nieuwsbrief naar onze leden, met puzzels en spelletjes erin. Dat geeft wat afleiding."

De enige vragen die het Cosmos-bestuur tot nu toe heeft gekregen van leden, gaan over het onderwijs en wat er gaat gebeuren. "Maar wij weten ook niets meer dan dat de TU/e hard aan het werk is het online onderwijs uit te rollen. Ik ben blij met de corona-updates die de universiteit regelmatig mailt." Salma verwacht dat volgende week, wanneer het online onderwijs van start gaat, de eerste problemen de kop zullen opsteken. "Maar we gaan er het beste van maken."

3D-printer

Salma probeert zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden. Elke ochtend doet ze buiten op een open plek haar work-out. "Daar heb ik nu tijd voor." Verder plant ze haar dag vol met vergaderingen. "Ik ben continu aan het zoeken naar hoe ik mijn studie door kan laten gaan. Ik heb in Egypte eerder in een lockdown gezeten, je moet je continu aanpassen. Een belangrijk deel van de studie Architectuur betreft modellen maken in de ateliers in Vertigo. Daar kunnen we nu natuurlijk niet in. Gelukkig heeft een van mijn groepsleden thuis een 3D-printer die we mogen gebruiken. Ik heb dus veel modellen kunnen afmaken. We proberen toch alles binnen het tijdsbestek dat ervoor staat af te ronden en die printer helpt daar heel erg bij."

Aurora

Studentenflat Aurora op de TU/e-campus is deze dagen angstvallig leeg, bemerkt Salma. "Ik denk dat de meesten óf terug zijn gegaan naar huis, of dat ze binnenblijven. Ik heb te doen met het gebouw, dat normaal zo vol leven is. Ik had verwacht dat mensen wel in de lobby zouden samenkomen, maar daar heb ik de afgelopen vier dagen maar drie mensen gezien. Maar goed ook eigenlijk."

"Ik woon op de elfde verdieping en hoorde vanmorgen echt helemaal niks. Er was niemand binnen, ik hoorde geen geluiden van bouwwerkzaamheden, helemaal niks. Dat was heel surrealistisch."