“Zorg dat je ook af en toe wat vitamine D ophaalt”

We hebben allemaal wel eens een dagje, vrijwillig of noodgedwongen, thuisgewerkt. Maar hoe geef je vorm aan je werk of studie nu we collectief voor langere tijd op huis zijn aangewezen? Hoe blijf je gefocust, hoe houd je je team bijeen, wat zijn de tips, tricks en valkuilen? Cursor belt elke dag met een ‘lotgenoot’. Vandaag: scheikundestudent Dirk van Meer.

foto Privécollectie Dirk van Meer

Hoe geef je leiding aan een studententeam als je elkaar van de ene op de andere dag niet meer kunt treffen op de campus? Dirk van Meer, captain van Team CORE, ondervindt het momenteel aan den lijve. Dit TU/e-studententeam wil het recyclen van afvalstromen mogelijk maken die nu niet of nauwelijks gerecycled kunnen worden.

Zijn korte-termijnagenda is sinds dit weekend akelig leeg, vertelt Van Meer vanuit zijn ouderlijk huis in Uden. “Het ging opeens heel snel allemaal.” Niet dat de ontwikkelingen hem nou echt overvielen: “Op het moment dat het coronavirus in China serieuze vormen begon aan te nemen, vermoedde ik al wel dat dit zou gaan doortrekken naar hier”.

Vorige week dinsdag kreeg het team vanuit de faculteit Scheikundige Technologie al de dringende oproep om niet meer te werken in het door CORE gehuurde laboratorium in Helix. Van Meer houdt er rekening mee dat dat zeker ook nog wel tot begin mei zal duren: “Kijkend naar de situatie in China verwacht ik niet dat alles na 6 april weer op volle sterkte door kan gaan.”

Tot die tijd leeft Van Meer naar eigen zeggen van dag tot dag en probeert hij er, samen met zijn teamgenoten en betrokken partners, het beste van te maken. Maar de planning moest hoe dan ook op de schop. “We waren intern net een nieuw project gestart voor een mogelijke doorstart van een fabriek in Drunen. Om onze technologie te bewijzen en investeerders te overtuigen, moesten de komende tijd bepaalde experimenten worden gerund. Maar dat wordt nu even lastig.” Ook het symposium dat CORE op 28 mei zou geven samen met Team Energy, is geschrapt.

Goedemorgen-gesprek

Deze week staat volgens Van Meer voor iedereen in zijn team vooral in het teken aan wénnen; wennen aan het thuiswerken. Hij heeft zelf een kleine voorsprong; vanwege een griepje (geen corona; de student kon zich zowaar nog vrij vlot testen voordat de uitbraak in Nederland echt losbarstte) is hij de afgelopen tijd sowieso al wat minder op de campus geweest. “Ik heb mijn laptop, dat is het allerbelangrijkste. Wel mis ik een whiteboard, en het even snel een ander kunnen aantikken met een vraag of idee. Als team proberen we in elk geval elke dag één keer te skypen en ook binnen de innovation Space hebben we elke dag online een ‘goedemorgen-gesprek’ om te horen hoe iedereen ervoor staat.”

Lees verder onder de foto.

Als teamcaptain probeert hij bovendien extra aandacht te hebben voor de internationals binnen CORE. “Nederlanders denken toch eerder: ‘oké, drie weken thuiszitten, ik bel mijn moeder wel een keer’. Maar internationals zitten, zeker nu, heel erg met het thuisfront in hun hoofd; willen graag weten hoe het met hun familie gaat en omgekeerd, maar kunnen in de meeste gevallen niet naar huis nu. We proberen de internationals in ons team daarom elke dag even individueel te spreken, al is het maar om te laten merken dat er iemand is met wie ze kunnen praten.”

Overzicht

Focus houden is thuis wel een puntje van aandacht, merkt Van Meer. “Nu ik niet volgens het vaste stramien kan werken, krijg ik toch wat minder gedaan. Het niet hebben van colleges of van begeleide zelfstudies maakt ook dat ik niet gauw denk: ‘goh, laat ik even aan dit of dat vak gaan werken’. Ik pak nu eerder andere taken op, heb nu ook tijd om wat meer in het overzicht te duiken. Wat hebben we de afgelopen tijd allemaal gedaan, wat hebben we gemist, wat moet nog?”

Samen met zijn vader, als coach betrokken bij Team CORE, heeft hij een en ander aan de eettafel ook maar meteen even uitgetekend. “Ouderwets op papier, bij gebrek aan een whiteboard.” Lachend: “In feite ligt hier de toekomst van CORE op tafel.” Hij is maar wat blij met zijn vader als sparringpartner in de buurt, zegt de student. “Als ik hier niet iemand had om af en toe tegenaan te lullen, zou ik langzaam gek worden.”

App-gesprekken met vrienden en bekenden gaan intussen onvermijdelijk vooral over de corona-ontwikkelingen. “Wat doe jij tegen de verveling, hoelang zou dit nog gaan duren, moet ik ook gaan hamsteren? Of: wat moet je doen met medicijnen? Mijn broer bijvoorbeeld heeft suikerziekte; moeten we insuline gaan inslaan, hoe lang is dat houdbaar?”

Potje FIFA

Verder mist hij het stappen, “je kunt niet even een drankje gaan doen. De Brabander in mij kijkt nu naar buiten en wil het liefst meteen een terrasje gaan pakken”. Gelukkig is er online genoeg vrolijke afleiding te vinden, “een potje FIFA kun je met iedereen over de hele wereld spelen”. Toch wil hij er vooral voor pleiten niet alleen maar bínnen te blijven plakken: “Zorg dat je ook af en toe een keer naar buiten gaat en wat vitamine D ophaalt”.