Na vandaag nog maar zeer beperkt toegang tot gebouwen

Met ingang van dinsdag 17 maart, 18.00 uur tot dinsdag 7 april, 07.00 uur is er alleen toegang tot TU/e-gebouwen mogelijk met expliciete toestemming van de directeur. Na verkregen toestemming zorgt de afdeling Security voor een zogenoemde VIP-autorisatie. De IMS-balie in MetaForum en de Spar supermarkt in Luna blijven wel open. Collegevoorzitter Robert-Jan Smits zegt dat er ook gekeken wordt naar wat de universiteit voor de internationals kan doen. Ook zei hij te hopen dat studenten onderling op dat vlak ook het een en ander gaan organiseren.

foto Shutterstock

Volgens de update van het Centrale Crisis Team van gisteravond zes uur is voor een beperkt aantal afdelingen fysieke aanwezigheid op de campus en in de gebouwen noodzakelijk. De leidinggevende zal bepalen wie dat betreft. Het CCT zegt te begrijpen dat dit een ingrijpende maatregel is voor iedereen. ‘We hopen dat jullie begrip hebben voor dit besluit en verwachten dat iedereen dit zal respecteren.’

Hoogleraar Emiel Hensen, decaan van de faculteit Scheikundige Technologie, zegt dat er bijvoorbeeld in Helix enkele onderzoeksopstellingen zijn die geregeld wat onderhoud vragen. "Zo werken we binnen mijn groep met een zeer krachtige magneet. Om die goed gekoeld te houden, moet eens per week stikstof en helium worden bijgevuld. Dat ga ik samen met enkele mensen uit de technische ondersteuning voor mijn rekening nemen. Bij andere faculteiten zullen ongetwijfeld vergelijkbare handelingen verricht moeten worden. Er zijn nu eenmaal opstellingen die je niet helemaal kunt stilzetten. We zetten ze nu als het ware op stand-by en draaien dan de komende drie weken het protocol zoals we dat ook tijdens het Kerstreces doen. Wel ingrijpend natuurlijk voor onderzoekers, maar verder goed te doen."

Helpdesks en supermarkt

Uitzonderingen op bovenstaande maatregel betreffen helpdesks en de Spar supermarkt bij Luna. Voor it-vragen die niet online opgelost kunnen worden, is de IMS-balie in MetaForum dagelijks open. Het lenen van boeken en materialen bij de bibliotheek is nog steeds mogelijk. Stuur daarvoor een email naar IEC.helpdesk@tue.nl. De precieze details en openingstijden volgen nog. Ook de Spar supermarkt in Luna blijft geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur. De supermarkt in Flux is dicht.

Collegevoorzitter Robert-Jan Smits zegt gisteren, maandag 16 maart, in VSNU-verband ook uitvoerig over de crisis te hebben gesproken. “Daarbij kwamen tal van aspecten aan de orde: van de sluiting van gebouwen en het online onderwijs tot en met het terughalen van studenten die in het buitenland zitten. Ook hebben we het erover gehad dat we moeten zorgen dat onze internationale studenten niet vereenzamen. Ook is gesproken over de noodzaak om het hoger onderwijs op de lijst te krijgen van ‘vitale beroepen‘, zodat onze medewerkers hun kinderen naar de crèche kunnen brengen en zij het bedrijfskritische proces kunnen verzorgen. Dit is inmiddels gelukt.” Donderdag is er volgens Smits opnieuw een teleconferentie met de andere collegevoorzitters en VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg.

Zorgen maak Smits zich wel over de it-systemen, “en dan niet zozeer die bij ons, maar bekeken over het geheel. De hele wereld gaat momenteel online en de druk op de systemen zal gigantisch zijn. Zaterdag 14 maart heeft onze opleiding Computer Science & Engineering de decentrale toets voor de vooraanmelders wel goed kunnen uitvoeren. Dat biedt ons goede hoop dat we volgende week de bulk van ons onderwijs ook online kunnen aanbieden.”

Vandaag, dinsdag 17 maart, volgt vanuit het CCT een nieuwe update met meer details, onder andere met meer informatie voor studenten en tips hoe veilig vanuit huis te werken. Smits zegt zeer trots te zijn op de aanpak en inzet van het CCT. “Het CCT pakt het allemaal zeer professioneel aan en iedereen werkt zeer constructief samen en is bereid bij te springen waar mogelijk. Daarnaast ben ik natuurlijk ook trots op de universiteit als geheel; het is prachtig om te zien hoeveel solidariteit en samenwerking er is.” De leden van het CCT en het College van Bestuur vergaderen en overleggen vanaf vandaag overigens ook online, aldus Smits.

Vandaag, dinsdag 17 maart, volgt een nieuwe update met meer details, onder andere met meer informatie voor studenten en tips hoe veilig vanuit huis te werken. De laatste informatie kun je vinden op tue.nl/corona. Hier is ook een uitgebreide Q&A te vinden. Deze overzichten worden constant bijgewerkt. Staat je vraag niet tussen de Q&A? Je kunt het crisisteam van de TU/e bereiken via info@tue.nl of whatsapp 06 41683406.