Hele onderwijs gaat nu dicht tot en met 6 april

Net als de rest van het onderwijs sluiten universiteiten en hogescholen tot en met 6 april hun deuren om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dat is een week langer dan vorige week werd aangekondigd. De nieuwe periode is op zondagmiddag bekendgemaakt door ministers Arie Slob van Onderwijs en Bruno Bruins van Volksgezondheid. Naar aanleiding hiervan stuurde de TU/e deze avond een update aan medewerkers en studenten.

Het is zeker niet de laatste maatregel die het kabinet zal nemen, voorspelde Bruins. Ook cafés en sportclubs moesten per direct sluiten. Daar vallen studentenverenigingen vermoedelijk ook onder, maar veel verenigingen, ook die aan de TU/e, hadden hun evenementen en bijeenkomsten al geschrapt.

Universiteitssecretaris Susanne van Weelden, voorzitter van het Centrale Crisis Team van de TU/e, liet deze avond in een update weten dat het College van Bestuur begrijpt dat het besluit om basis- en voortgezet onderwijs te sluiten voor veel medewerkers van de TU/e ook ingrijpt op het privéleven en op de eerdere oproep om thuis te werken.

'Gelet op de uitzonderlijke situatie wil de TU/e coulant omgaan met de regeling voor zorgverlof. Indien het noodzakelijk voor je is om kinderen op te vangen omdat de scholen in basis- en voortgezet onderwijs gesloten zijn, en je dus niet kunt werken, is het mogelijk om betaald zorgverlof op te nemen. Neem hiervoor contact op met je leidinggevende', zo is in de update te lezen. Ook zijn er arbo- en IT-tips opgesteld om veilig en gemakkelijk thuis te werken.

Anderhalve meter afstand

Op nationaal niveau wordt iedereen nog steeds aangeraden zoveel mogelijk thuis te blijven. Boodschappen doen kan gewoon, zolang mensen maar proberen zo’n anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Hamsteren is nergens voor nodig, zegt het kabinet.

De TU/e heeft een onderwijsvrije week aangekondigd van maandag 16 maart tot maandag 23 maart.  In die periode zal hard gewerkt worden om zoveel mogelijk van het onderwijs online te krijgen. Het CvB doet ook een dringende oproep aan alle TU/e uitgaande exchange studenten, medewerkers en promovendi die voor studie of werk in het buitenland verblijven, naar Nederland terug te keren. Studenten ontvangen hierover rechtstreeks bericht van Education & Student Affaires (ESA). Medewerkers en promovendi in het buitenland worden gevraagd om binnen 48 uur contact op te nemen met de eigen promotor en de eigen faculteit. De TU/e is bereid de extra kosten die gemaakt worden door medewerkers en studenten, te vergoeden. Het verbod om te reizen voor werk of studie is verlengd tot en met 1 mei.

Alle andere eerder gecommuniceerde maatregelen die tot en met 31 maart golden, zijn nu verlengd tot 6 april. Morgen, 16 maart, wordt nadere informatie verstrekt over openstelling en toegankelijkheid van TU/e-gebouwen, TU/e-laboratoria, etcetera voor de periode tot 6 april.

Studiekeuzecheck

Het kabinet heeft universiteiten en hogescholen gevraagd om aandacht te hebben voor studiekiezers: de toegang tot het hoger onderwijs mag voor hen niet in gevaar komen, als ze door de coronacrisis selectiedagen of studiekeuzechecks missen. Vrijdag liet het College van Bestuur van de TU/e al weten te gaan onderzoeken of de studiekeuzechecks ook online gehouden kunnen worden.

Aan de TU/e wordt morgen 16 maart vanaf zeven uur 's morgens ook een aparte VPN oplossing voor alle studenten beschikbaar gesteld. Alle studenten worden verzocht gebruik te maken van deze oplossing. Hiervoor moeten een paar handmatige acties worden uitgevoerd door de student zelf. Op https://intranet.tue.nl/vpn-student is te lezen hoe dit moet. Problemen kunnen gemeld worden bij de servicedesk.