“Ik mis vooral de gezelligheid op de campus”

Het thuiswerken in coronacrisistijd is bijna ons nieuwe normaal. We leren omgaan met de veranderde kaders en onze valkuilen in deze situatie, vinden thuis steeds beter onze weg en missen de campus en elkaar intussen als nooit tevoren. Cursor belt regelmatig met een mede-thuiswerker om te horen hoe het gaat. Vandaag: masterstudent Emma van Hoof die voorheen continu op pad was en nu overal een online variant voor heeft gevonden. Ook voor het werven van studenten voor Team SOLID.

foto Privécollectie Emma van Hoof

Er zit een wereld van verschil tussen Emma van Hoofs tijdsbesteding nu en in pre-coronatijd. “Toen ik nog in Eindhoven woonde, was ik eigenlijk bijzonder weinig thuis”, zegt de vierdejaars student, die in september begon aan een dubbele master Science and Technology of Nuclear Fusion en Sustainable Energy Technology. “Ik vertrok doordeweeks ’s ochtends vroeg naar de uni en kwam pas ’s avonds laat thuis. Mijn agenda zat vaak vol. Elke maandagavond dansen bij Footloose en mee-eten bij Scala, elke woensdag teamavond met SOLID, en de rest van de dagen had ik ook geregeld activiteiten ’s avonds bij Van der Waals of mijn dispuut Curieus. Door deze drukte vond ik het in het begin van de coronatijd dan ook helemaal niet erg om even een legere agenda te hebben en lekker thuis te zijn.”

Kippen

Inmiddels mist ze in Harderwijk het campusleven behoorlijk. “Ik zit elke dag op dezelfde plek te werken en alle dagen lijken op elkaar. Ik mis de variatie van de uni. Daar kwam ik in verschillende gebouwen en liep ik vaak even langs vrienden als ik tussen het studeren door even wilde kletsen.” Wat ze nu wél kan, is de kippen voeren.

Ze werkt parttime voor SOLID en haar taken voor het business team en recruitment kan ze thuis doen, hoewel het wel een uitdaging is.  Slechts een deel van het oorspronkelijke wervingsplan kon Emma op de campus uitvoeren. “Dat stond vooral in het teken van veel met mensen praten en goed zichtbaar zijn op de campus. Veel daarvan valt weg door de corona-tijd. Het is nu bijvoorbeeld lastig om studenten te bereiken die geen social media hebben, en om studenten in een direct gesprek te kunnen vertellen over SOLID, om ze enthousiast te maken over wat we doen en waarom het doen van een studententeam zo gaaf is. Deze week hebben we daarom een meer op recruitment gefocuste week op onze social media kanalen.”

Ze is blij dat SOLID online net zo hard doorgaat als voor de corona-tijd. “We slacken, appen en skypen veel, en we hebben ook nog steeds onze wekelijkse teamavonden online via Discord. We delen de teamupdates via powerpoints en voice notes. Op de teamavond doen we gezellig online spelletjes, eten we met z’n allen pizza -allemaal in ons eigen huis natuurlijk- of kletsen we gewoon bij. Ik mis het samen eten in innoSpace wel, elke teamavond werd er door een aantal leden gekookt en werden grote pannen vol eten naar Matrix gesleept, waarna we lekker samen aten.”

Ze is er overduidelijk níet blij mee dat er een streep is gezet door het event waarmee SOLID het grote publiek een toepassing van de circulaire en CO2-vrije brandstof ijzerpoeder wilde tonen. “Een van de dingen waar ik wel het meeste van baal is dat door de corona-maatregelen onze demonstratie bij Swinkels Family Brewers, die gepland stond in mei, niet door kan gaan. Hij wordt nu verplaatst, maar het is nog afwachten wanneer dat soort evenementen weer toegestaan zijn.”

Groepsgevoel

Emma hoopt heel erg dat ze vanaf september weer naar de uni kan. “Samen studeren, borrelen bij Van der Waals, teamavonden en dispuutsavonden houden,  ik mis vooral díe gezelligheid. Maar aan de andere kant weet ik niet of het realistisch is om dat in september alweer te doen. Ik vraag me af of mensen niet te snel weer het huis uitgaan nu de maatregelen versoepeld worden, en of dat tot een soort tweede golf van besmettingen gaat leiden.”

Wat haar betreft is de eerstvolgende versoepeling van de maatregelen dat je weer met groepen vrienden mag afspreken. “Inmiddels heeft eigenlijk alles een soort online variant gekregen, waardoor het oude leven op een bepaalde manier doorgaat, maar dan online. Het grootste verschil is wel dat je minder mensen persoonlijk ziet, en dat je minder goed een gesprek kan hebben met meerdere mensen tegelijkertijd. Online kan je toch minder makkelijk mensen die door elkaar praten verstaan, haha.”