Alwin Maas (links) en Steef Blok. Foto | Nathalie Doesburg-Blok

“Ik heb een klankbord nodig”

Het thuiswerken in coronacrisistijd is ons nieuwe normaal. We leren omgaan met de veranderde kaders en onze valkuilen in deze situatie, vinden thuis steeds beter onze weg en missen de campus en elkaar intussen als nooit tevoren. Cursor belt regelmatig met een mede-thuiswerker om te horen hoe het gaat. Deze keer zijn we virtueel te gast bij een thuiswerkduo: elke donderdag werken Steef Blok, directeur van het TU/e Innovation Lab, en diens personal assistant Alwin Maas namelijk een middag samen bij Blok thuis in Kaatsheuvel.

foto Nathalie Doesburg-Blok

Samen thuis werken: dat deden ze drie weken geleden voor het eerst, vertelt Blok. “Sommige dingen kun je gewoon beter doen als je samen aan één tafel zit. Soms moeten er dingen getekend worden, bijvoorbeeld. Dan werkt dit toch prettiger dan via een videoverbinding.”

Na vijf weken uitsluitend online contact besloten Blok en Maas, die al tien jaar nauw samenwerken, daarom dat het wel verantwoord was om elkaar eens per week op te zoeken. De riante keukentafel in Bloks woning biedt voldoende ruimte om de vereiste anderhalve meter afstand te houden, vertelt hij vanachter diezelfde tafel. “Ik werk sowieso de hele dag hier aan deze tafel, en niet op mijn kantoor boven. We besloten dat Alwin best langs kon komen als niemand koorts of snot heeft. Dat deed hij voor de coronacrisis ook wel.” Maas benadrukt dat ze niet licht denken over de coronamaatregelen. “In het begin voelde het wel een beetje alsof we iets deden wat niet helemaal in orde is; daarom doen we het ook maximaal eens per week.”

Ze zijn voorzichtig, zegt ook Blok, die onlangs aankondigde komend najaar te vertrekken als directeur van het Innovation Lab. “Ik val met mijn 63 jaar toch al in een risicogroep - zo vindt Alwin in ieder geval dat ik er uitzie. Maar ik heb als directeur van een dienst een klankbord nodig, en dat is Alwin al jaren voor me. Er speelt natuurlijk van alles binnen de organisatie. Daar kun je direct op reageren vanuit je emotie, zoals ik geneigd ben te doen, maar het is beter om zaken eerst rustig met de poten op tafel met Alwin te bespreken, op deze middagen. Dat heeft me ook de afgelopen weken nog behoed voor ondoordachte acties. Je lacht ook meer als je elkaar fysiek ziet, merk ik. Dat is ook belangrijk voor een mens.”

Natte handtekening

Maas, die vertelt dat hij ’s ochtends ook nog even op bezoek was bij managing director van de Eindhoven Engine Katja Pahnke, vult aan: “In mijn functie is het belangrijk om ook gevoel te hebben voor de mensen voor wie je werkt. Dat is lastiger als je alleen videobelt. Als je vraagt hoe het met iemand gaat, krijg je niet snel een volledig antwoord. Maar het gaat ook om simpele zaken als een ‘natte’ handtekening die ik nodig heb voor een inschrijving in het handelsregister. We nemen e-mails en post door, het is bijzonder prettig om dat fysiek te kunnen doen.” Blok reageert op karakteristieke wijze: “Ik moet ook kunnen zien of Alwin niet te veel aankomt, natuurlijk. Daarom is het goed dat ik er hier op kan toezien dat hij hard genoeg werkt.”

De werksfeer is belangrijk, zoveel is duidelijk. Deze donderdagmiddag (14 mei) staat daarom ook een virtuele borrel gepland voor alle medewerkers van het Innovation Lab, vertelt Blok. “We hebben daarvoor pakketten met zes flesjes bier, en bierglas en een zakje nootjes laten bezorgen bij ruim veertig man. Ik ben blijkbaar quizmaster en Alwin heeft een echte bingomachine meegebracht.”

Post-corona

Blok is enthousiast over hoe de TU/e met de coronacrisis is omgegaan. “De overgang naar online onderwijs is door de docenten fantastisch opgepakt en de manier waarop de universiteit met de medewerkers en studenten heeft gecommuniceerd was heel warm en met gevoel voor de menselijke maat. Daar ben ik heel trots op. Maar we moeten nu nadenken over het post-coronatijdperk. Ik denk dat er dingen blijvend zullen veranderen. Wijzelf reizen bijvoorbeeld veel door Nederland, maar voor een bijeenkomst van een halfuur naar Utrecht rijden, dat ga ik niet meer doen. Nu mensen daaraan gewend zijn, zullen korte besprekingen steeds meer via videobellen gaan, verwacht ik.”

Maas is het daarmee eens. “Vanuit huis werken werd door sommige diensten en misschien ook faculteiten vrij argwanend bekeken, maar ik denk dat de mensen bewezen hebben dat ze die vrijheid aankunnen. Dat is wel een belangrijke les.” Blok: “Thuiswerken blijft misschien ook wel noodzaak, als de kantoortuinen in Atlas blijvend slechts een lagere bezettingsgraad kunnen hebben. Ik heb zelf een hekel aan kantoortuinen en werkte ook al twee dagen per week thuis, en dat ga ik als dit voorbij is misschien nog wel vaker doen.”