SSC weer open voor coronaverantwoord buitensporten

Buitensporten voor volwassenen mogen vanaf maandag 11 mei met social distance weer plaatsvinden. Hoe pak je dat aan? Het Studentensportcentrum en de studentensportverenigingen zijn er druk mee. “De verenigingen staan te trappelen om weer te beginnen.” Studentengolfvereniging De Club heeft haar plan al ingediend.

De ene buitensport is de andere niet. Bij sommige is de aanpassing snel gemaakt, golfers slaan van nature al vanaf een veilige afstand van elkaar, bij andere is het lastiger. Voetballen en hockey mag, maar zal beperkt moeten blijven tot oefeningen waarbij je niet in elkaars buurt komt. Wedstrijden en zelfs duels zijn niet toegestaan.

Wim Koch, directeur van het Studentensportcentrum stelt zich voor dat het bij atletiek en outdoorsport best te doen zal zijn, dat anderhalvemeter-sporten. En ook tennis kan, maar geen dubbelspel. Roeien kan, in een skiff. Iedere vereniging die weer wil trainen zal toestemming moeten vragen via een uitgewerkt protocol.

Aanmelden verplicht

Koch: “Alle buitensportverenigingen hebben via ESSF de vraag gekregen hoe zij denken verantwoord te kunnen sporten nu. Dus met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM over social distance en de beperkte groepsgrootte. De verenigingen staan te trappelen om weer te beginnen, dus ik denk dat we snel de verzoeken tot toestemming binnenkrijgen.” Dat wil niet zeggen dat alles maandag weer begonnen zal zijn. “We moeten een rooster maken en zorgen dat er niet te veel groepen tegelijk zijn. Binnen in het sportcentrum kan niets, er is geen kleedruimte en geen catering. Je handen moet je vooraf thuis wassen en de toiletten zijn niet geopend.”

Het sportcentrum zal beetje bij beetje weer groepslessen buiten aanbieden voor sporten als bodypump aerobics en yoga, verspreid tussen 9.00 en 22.30 uur. Hiervoor moet je de website in de gaten houden. Zomaar aanschuiven is er trouwens niet meer bij; iedere sporter moet zich vooraf aanmelden. “We moeten voorkomen dat het te druk wordt.”

Handen jeuken

Studentengolfvereniging De Club heeft vrijdagmiddag net haar plan van aanpak ingeleverd als Cursor belt. “Voor ons was het niet zo moeilijk omdat iedereen z’n eigen materiaal heeft, we delen nooit een bal, en we lopen vaak al meer dan vijf meter uit elkaar. Op de green moet je nu even opletten. Voor de crisis was een flight van vier personen normaal, nu gaan we met maximaal twee personen een parcours lopen. Op de drivingrange wil je elkaar sowieso niet raken met clubs, maar nu gaan we van 24 naar 8 afslagplaatsen”, zegt Jeroen Maessen, president van De Club. “Onze handen jeuken. We achten het heel belangrijk om goed met deze kans om te gaan.” Het betekent wel dat er in plaats van binnenlopen en gaan wanneer je wilt, de leden zich nu moeten houden aan een vooraf aangewezen tijdslot. “Dat gaat via een eerlijk lotingssysteem. Handicap hoog of laag, iedereen is gelijk bij ons. En iedereen krijgt slechts een uurtje les, in plaats van twee.”

Zwembad

De verenigingen die binnen sporten, zoals judo, volleybal en krachtsporten, zullen nog geduld moeten hebben. Tot 1 september zijn alle sportscholen dicht. De directeur hoopt dat dat naar voren geschoven kan worden. “Op dit moment mogen wij niets doen binnen. Een trainer mag er alleen een sleutel pakken die wij hebben klaargelegd. Mensen willen graag weer sporten. Ook voor de bewoners van Luna en Aurora wordt het tijd dat ze hier weer mogen komen.”

De gebruikers van het zwembad moeten ook nog even wachten. Koch wil het water vanaf 18 mei weer openstellen, maar het is nog een ingewikkelde puzzel, zegt hij. “We moeten er nog goed naar kijken. Het is lastig om het omkleden te faciliteren.  Wat doet het virus in het water, we weten dat nog niet. We volgen de richtlijnen van het RIVM. Er komt pas weer diplomazwemmen zodra we meer weten. We zijn liever goed voorbereid dan dat we nu een fout maken.”