Team Operations gaat campus coronaproof maken

Hoe krijgt de TU/e haar medewerkers en studenten weer veilig terug in de kantoren, onderwijszalen en gemeenschappelijke ruimtes? Dat heeft heel wat voeten in de aarde en om dat proces in de juiste banen te leiden, is er een pop-upteam in het leven geroepen: Team Operations. Programmamanager Corona is Corine Spoor. “Ik denk in termen van wat wél mogelijk is.”

foto Privécollectie Corine Spoor

Je zou kunnen zeggen dat de TU/e uit de eerste calamiteitenperiode is, waarin dingen heel snel afgeschakeld moesten worden en waarin met zorgvuldige spoed enkele labs vanaf 6 mei weer open zijn gegaan. Er is na deze hectische maanden minder urgentie voor het calamiteitenteam (CCT) en daarom vergadert zij voortaan eens per week in plaats van dagelijks, met inmiddels vooral een adviserende rol.

Voor de besluitvorming wordt de reguliere weg weer gezocht, via faculteiten en diensten. Om dit te stroomlijnen, is het Team Operations (TO) opgezet. Het doel is te zorgen voor een veilige en verstandige opstart van activiteiten op de campus. Corine Spoor, die we kennen als adjunct-directeur bedrijfsvoering bij EE en TN, heeft hier de leiding over en is voorlopig twee dagen in de week programmamanager Corona.

Alle haarvaten

“Als eerste inventariseren we de activiteiten per doelgroep en de ruimtes die daarvoor beschikbaar kunnen worden gemaakt”, zegt Spoor. In het TO zijn alle diensten vertegenwoordigd en elke dienst draagt er vanuit zijn expertise aan bij. “Het is een TU/e-brede opdracht die alle haarvaten van de campus bereikt.”

Er zijn nogal wat partijen betrokken. Spoor krijgt informatie van de VSNU, het ministerie, de veiligheidsregio, het RIVM, de GGD, en vanuit de universiteit zelf. Aan de TU/e zijn drie denktanks ingericht die zich bezighouden met onderwijs, onderzoek en werk en welzijn in coronatijd. Verder heeft de coördinator nog te maken met andere gebruikers van de campus, zoals de bewoners in Luna en Aurora en studenten en medewerkers van Summa en Fontys.  “Al die dingen komen samen en dan moeten we ervoor zorgen dat we alle stappen die we wíllen zetten, ook kúnnen zetten.”

Richtlijnen

AMVS heeft inmiddels geadviseerd hoe de kantoren, vergaderruimten en onderwijszalen op een veilige manier gebruikt kunnen worden. Hoe blijven de werkplekken hygiënisch en coronaproof?  Hoeveel personen mogen er per oppervlakte, gezien de afstand die je moet houden? Hoe moet je routes maken?

“Wat die richtlijnen precies per gebouw betekenen, is Dienst Huisvesting nu aan het uitwerken. Hoe kunnen we de inrichting optimaliseren zodat er zoveel mogelijk mensen veilig kunnen werken? Tegelijkertijd brengt Dienst Interne Zaken in kaart wat er allemaal nodig is aan desinfectiemiddelen en heeft de dienst per gebouw routing met stickers aangebracht. En daarbij kijken we ook: welke oplossingen zijn zo duurzaam mogelijk?”

Zodra de capaciteit van onderwijszalen bekend is, kan ESA gaan verroosteren. “Daar speelt ook het openbaar vervoer een rol en de gesprekken over de organisatie daarvan lopen nu met de veiligheidsregio’s en vervoerders. Het is de bedoeling dat alleen kleinschalig onderwijs start en dat er zoveel mogelijk online blijft”, zegt Spoor.

Ervaring opdoen

Ondertussen wordt er op kleine schaal al wat uitgeprobeerd. Een voorbeeld hiervan is de presentatie van Patrick Lenaers vorige week, die als eerste PDEng zijn bouwkundig ontwerp mocht verdedigen in collegezaal 4 van het Auditorium. De Federatie Studieverenigingen Eindhoven heeft afgelopen donderdag goed gekeken hoe Thor voor het eerst een buitenborrel hield. Cursors videoreporter was erbij, binnenkort volgt een beeldverslag. De evaluaties van deze verdediging en borrel zullen bijdragen aan toekomstige evenementen.

Waar is je stoel?

Minder ingewikkeld, maar niet onbelangrijk om te weten, is de hoeveelheid meubilair die nodig is bij deels thuis en deels op de campus werken. Er zijn medewerkers die bijvoorbeeld een bureaustoel of beeldscherm naar huis hebben mogen nemen. Zijn er straks genoeg op de campus? Spoor verwacht van wel, “we komen immers niet allemaal tegelijk terug naar de werkvloer”.

Zelf hoopt ze als OBP'er vanaf 1 september weer een dag in de week op de campus te kunnen werken, samen met anderen. “In de keren dat ik nu kort ‘mocht’, vertrok ik met een vrolijk liedje in mijn hoofd. Thuiswerken is te doen, maar elkaar live zien op de campus is wel leuker.”

Via de mails to all die vanuit het CvB wekelijks worden gestuurd en de corona-pagina, worden alle medewerkers en studenten op de hoogte gehouden van alle stappen.