Kabinet: “Studenten sowieso niet in de spits”

Hoogstwaarschijnlijk mogen universiteiten en hogescholen half juni de deuren openen voor noodzakelijke practica en tentamens. Toch moeten zo min mogelijk studenten gebruikmaken van het openbaar vervoer. Aan een reistijdslot tussen 11.00 en 15.00 uur, waar sprake van zou zijn, heeft de TU/e weinig, zei rector Frank Baaijens gisteren in een online interview met het CvB, waar live vragen gesteld konden worden. Baaijens: "Wat kunnen we onze studenten in die paar uur bieden?"

foto Shutterstock

Studenten moeten “sowieso niet tijdens de spits” reizen, schreef staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur gisteren aan de Tweede Kamer. Dat heeft het kabinet afgesproken met universiteiten en hogescholen. Het openbaar vervoer is een heet hangijzer in de coronacrisis. Anderhalve meter afstand houden is moeilijk in de trein of bus. Hoe voorkom je dat het virus zich verspreidt in een drukke spits?

Mondkapjes

Gebruik het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen, maant het kabinet. Mijd de spits. Als het mogelijk is, loop of pak de fiets. Vanaf 1 juni zijn bovendien mondkapjes verplicht. Universiteiten en hogescholen maken nu plannen voor de situatie vanaf 15 juni. Als ze inderdaad groen licht krijgen, zullen ze kijken welke groepen studenten dringend naar de campus moet komen, bijvoorbeeld voor practica of tentamens die niet thuis gemaakt kunnen worden.

Daarbij wordt gesproken over een specifiek reistijdslot voor studenten, dat loopt van elf uur in de ochtend tot drie uur 's middags, vertelde rector Frank Baaijens gisteren. Die afspraak staat op dit moment nog niet zwart op wit. Maar Baaijens liet gisteren al weten dat zo'n tijdslot voor de studenten van zijn universiteit weinig nut heeft. "Wat moeten we hen in zo'n kort tijdsbestek aanbieden?" Baaijens zei ook te begrijpen dat de openbaar vervoer-kwestie een groot probleem is voor het kabinet.

Tentamens

Avans Hogeschool heeft al conceptroosters gemaakt voor eventuele tentamens op de campus, zodat studenten zich alvast kunnen inschrijven. Die tentamens zijn onder voorbehoud gepland.

Baaijens zei over de tentamens van het vierde kwartiel dat die nog volledig online zullen worden afgenomen. Er komt dus zeker geen mogelijkheid om daar eind juni al iets van op de campus te doen. Hij zei er tevens naar te streven om het aantal tentamens dat middels proctoring moet worden afgenomen, zoveel mogelijk te beperken. Eerder al gaf hij aan dat er dat niet meer dan een kwart van het totale aantal mogen zijn.