TU/e Community Radio stopt na tien weken

Op 1 juni trekken de radiomakers van TU/e Community Radio zelf de stekker eruit. Wat begon als een leuk idee om een weekje radio te maken en zo iedere TU/e’er die door corona gedwongen thuis zat een hart onder de riem te steken, is uitgedraaid op een lange periode met meer uitzenduren dan de makers voor mogelijk hielden. “Het was ontzettend leuk, maar het is mooi geweest.”

“Tot nu toe zijn er 261 uren live radio gemaakt”, zegt community manager Erik de Jong op de dag dat hij aankondigt dat TU/e Community Radio gaat stoppen. Er zijn nog twee weken te gaan en dan is het mooie ronde getal van tien weken gehaald. “Nooit gedacht”, zegt de initiatiefnemer nu, “dat het zo lang zo leuk zou blijven”.

Thomas Wiepking, Wout de Ruiter en Melvyn Williams zijn de vaste krachten en worden bijgestaan door hulptroepen op gebied van programmering en techniek. Ze bieden studenten, medewerkers en verenigingen de kans om een middag of een avond een programma te verzorgen of aan te schuiven als gast.

Feelgood was het oorspronkelijke doel, maar in de loop der tijd werden er heel wat uren aan informatieve zaken besteed. CvB-voorzitter Robert-Jan Smits werd geïnterviewd, er was een live Q&A met Ludo van Meeuwen en een lid van het proctoring team van de TU/e, op 16 april hielp TINT bij het omgaan met ongezonde gedachten en het krijgen van zelfvertrouwen.

Vieze Veur

Op andere momenten werden programma’s gemaakt die puur voor vermaak dienden. Bijvoorbeeld door Vieze Veur, Tiny Tinus en Big Bressers die voor Industria ‘De Dolle Donderdag show’ in de ether slingerden. Of bood een radioprogramma een alternatief voor het afgelaste lustrumfeest van Demos-dispuut Drago, zoals afgelopen donderdag.

Erik de Jong is verrast over het enthousiasme waarmee studentenverenigingen uitzendingen hosten. “Zij hadden hun eigen achterban in gedachten -en aan de lijn- en zo kwam er veel interactie met appjes en foto’s en verzoeknummers. Het leverde zo echt een community-gevoel op. Dat was ontzettend leuk.”

Lekkere beat

De Jong heeft gemerkt dat iedere vereniging zijn eigen sound had. Industrial Design associeert hij voortaan met “hele hippe muziek met zo’n lekkere beat en een damesstem die de hele tijd iets herhaalt dat je nauwelijks kunt verstaan, weet je wel”.

Stoppen op 1 juni is weldoordacht. “Bij GEWIS houden ze wel van ronde getallen, deze maand nog volmaken brengt het aantal uitzendweken op tien”, zegt De Jong. Dat het licht in de radiostudio nu uitgaat, wil niet zeggen dat het helemaal voorbij is. “Mogelijk wordt het in de Intro weer opgetuigd.”

Maar het is nog geen 1 juni. Wie wil kan de laatste kans grijpen om een blok van drie uur radio te vullen. Daarvoor kun je per mail contact opnemen.