Bieb MetaForum blijft open in de kerstvakantie

De bibliotheek in MetaForum blijft in de kerstvakantie open voor studenten. Het is voor het eerst in jaren dat dit gebeurt. "Andere tijden vragen om andere maatregelen", zegt Paul Hofman, afdelingshoofd Library Services. "We willen hiermee vooral de internationals die niet naar huis kunnen in deze periode tegemoetkomen."

De vraag om de bibliotheek - voor het eerst sinds jaren - open te houden tijdens de kerstsluiting van de universiteit, kwam van TU/e's communitymanager Erik de Jong. In overleg met Data Management and Library (waar de bibliotheek onder valt), Dienst Interne Zaken en Education and Student Affairs werd besloten de openingstijden te verruimen. "We realiseren ons dat in tijden van corona wellicht meer buitenlandse studenten hier blijven, omdat ze niet naar huis kunnen. Op deze manier geven we ze de mogelijkheid om naar de campus te komen, anderen te ontmoeten en hier te studeren", zegt Hofman. De personeelsbezetting voor de bibiotheek is inmiddels ook geregeld, dus alle lichten staan op groen.

Hofman benadrukt dat alle coronaregels natuurlijk van kracht blijven. Studieplekken moeten nog steeds online gereserveerd worden. In de bibliotheek in MetaForum is plek voor honderdtwintig studenten. Ook zijn er studiecellen beschikbaar: acht grote (voor maximaal twee personen) en acht kleine (voor één persoon). Die kunnen via Outlook gereserveerd worden.

Op kerstavond en eerste en tweede kerstdag is de bibliotheek niet open, maar de andere dagen wel. In deze periodes zijn geen kantines open op de campus, zo laat Monique Kuyck, afdelingshoofd Operational Services, desgevraagd weten. "Al zijn we wel bezig met iets leuks voor de studenten, samen met communitymanager Erik de Jong." In dat licht tipt De Jong dat 23 en 30 december goede dagen zijn om op de campus te studeren.