Een afscheid gevuld met challenges

De grondlegger van het Bachelor College, Lex Lemmens, nam vrijdag afscheid met een COVID-proof programma. Hij ontving daarbij tot zijn eigen verrassing de TU/e-erepenning. Het boegbeeld van de radicale onderwijsverandering die de TU/e acht jaar geleden onderging, zet met tevredenheid een punt achter zijn carrière.

Verleden, heden en toekomst lopen als een rode draad door het officiële programma ter ere van het afscheid van Lex Lemmens in de Blauwe Zaal. Vanwege de COVID-maatregelen zijn er slechts 55 gasten aanwezig en is het even oppassen geblazen met het wisselen van de sprekers op het podium. Het feest voor de voorstander van challenged based education is gevuld met hedendaagse uitdagingen.

Voormalig rector Hans van Duijn en de huidige rector Frank Baaijens bespreken met Lemmens het verleden in een geanimeerd gesprek vanuit drie fauteuils. Van Duijn vertelt hoe hij Lemmens twintig jaar geleden leerde kennen als opleidingsdirecteur van Techniek & Maatschappij. “Weet je nog welk liedje ze daarover zongen?", vraagt hij plagend. Lex kan het invullen: “TeMa is kut”.

Lex de Bouwer

“In die tijd schommelde het totale studentenaantal rond de duizend en waren de rendementen niet best. Het roer moest om”, zegt Van Duijn. “En dat deed jij. We noemden je ook wel Lex de Bouwer.” Met aandacht voor skills en maatschappelijke betrokkenheid kwamen er meer meiden naar de TU/e.  Hoewel een percentage van dertig tot tevredenheid stemt, is er nog werk aan de winkel bij Electrical Engineering en Mechanical Engineering. “Daar ben ik niet aan toe gekomen”, verontschuldigt Lemmens zich. “Dat is een challenge voor opvolger Ines Lopez Arteaga.”

Van Duijn en Baaijens laten merken dat het geen kleine klus is die Lemmens geklaard heeft. Van Duijn: “We hebben ook wel eens gedacht om maar te stoppen met de 'kleuterklas' (oftewel de bacheloropleidingen, red.) en met alleen masteropleidingen een prestigieuze universiteit te worden.” En weer een knipoog: “Maar dan had jij hier nu niet gezeten.”

Lemmens herinnert zich nog de bedenkingen die Van Duijn had bij de op scholieren gerichte TU/e-campagne Beam your Dream. “‘Zouden we dat nou wel doen? Straks krijgt Delft alle studenten omdat ze in Eindhoven alleen maar dromen’, zei Hans. Maar het heeft geholpen. Nu kun je hier Electrical Engineering gaan studeren omdat je bijvoorbeeld een couveuse wilt ontwikkelen.”

Ongelofelijk knap

Nadat Van Duijn en Baaijens - met een zeer kleine overtreding van de COVID-maatregelen - hun vriend een sjerp met het opschrift Mister Bachelor College omhangen, komt er een serieuzer cadeau. Voorzitter van TU/e’s Raad van Toezicht Baptiest Coopmans heeft, zodra bekend was dat Lemmens op 28 augustus 2020 zijn afscheid zou vieren, zijn agenda vrijgehouden om het publiek duidelijk te maken “hoe ongelofelijk knap het Bachelor College vorm heeft gekregen”. De RvT vindt daarom dat Lemmens een erepenning verdient. “Er is maar een klein aantal dragers van de penning, maar wij vinden absoluut dat Lex Lemmens erbij hoort.”

Toekomst

De deans Ines Lopez Arteaga en Paul Koenraad weten dat ze het werk van Lemmens moeten voortzetten. In de mooie gelegenheid deze middag nog wat tips te verzamelen, vragen ze hem wanneer hij nu precies wist dat de TU/e achter zijn plannen stond. Lemmens: “Toen ik de opleidingsdirecteuren én Hans van Duijn mee had. Maar zoals je weet: the proof of the pudding is in the eating, en pas toen de studenten toestroomden en de sfeer zichtbaar veranderde, wist ik dat het goed zat.” Een grote bijvangst van de switch naar het Bachelor College noemt hij de oprichting van de TU/e innovation Space.

Op de vraag wat Lemmens over twintig jaar wil zien, als hij de TU/e als gast bezoekt, zegt hij prompt: “Of het gelukt is de scheikundefaculteit in een challenge based education versie te gieten".

Dankwoord

Bij veel lof horen veel bedankjes. Lemmens noemt in zijn dankwoord met name de docenten van de basisvakken - “colleges maken voor tweeduizend studenten tegelijk: wat een opgave!” - en de USE-vakken. “Ik weet dat er sceptisch naar gekeken werd, maar wat een eer dat de Docent van het Jaar 2020 USE-docent Johanna Höffken is. Daar ben ik trots op.”

En dan is het tijd voor de laatste challenge van deze bijeenkomst, alvorens de gasten naar de markthal in MetaForum mogen gaan om daar plaats te nemen op ver uit elkaar staande zitplaatsen voor een alcoholvrij drankje.

Hoe regel je dat een zaal uit volle borst kan meezingen in een tijd dat koren op non-actief zijn gesteld vanwege de corona-pandemie? Door iedereen in de Blauwe Zaal een mondkapje te laten opdoen. Het aangepaste Abba-lied 'Thank you for the music', gebracht door gelegenheidsformatie de Bachelor College Band, klinkt gesmoord, maar welgemeend.

Vriendenboekje 2.0

Bij een afscheid hoort een liber amicorum en het Communicatie Expertise Centrum heeft een eigentijdse uitvoering gemaakt. Op lexlemmens.nl zijn vanaf vanmiddag de digitale afscheidsgroeten te lezen.