“Het is niet meer moeilijk om vegan te zijn”

Eindhoven is een nieuwe, nu nog onofficiële studentenvereniging rijker: de Vegan Student Association Eindhoven, die een community wil opbouwen voor studenten die geïnteresseerd zijn in een vegan lifestyle. Op dinsdag 22 september houdt de club haar eerste evenement: een potluck in het Philips de Jongh Wandelpark.

Behoorlijk cold turkey switchte Hilde van Esch (links op de foto) drie jaar geleden naar een veganistisch bestaan, geïnspireerd door haar broer die enkele documentaires had gezien “over wat vlees en andere dierlijke producten eigenlijk doen met je lichaam, en over wat de vee-industrie doet met de wereld”. ‘Een maandje’ wilde de TU/e-studente (derdejaars bachelor Psychology & Technology) het naar eigen zeggen proberen, “ik was gewoon benieuwd. Na drie weken van een beetje wennen en ontdekken dacht ik: ‘ik kán dit’. Daarvoor heb ik altijd vlees gegeten, maar toen heb ik in één keer alle dierlijke producten overboord gezet”.

Haar ouders waren eerst wat sceptisch, sommige vrienden zelfs kritisch, vertelt Van Esch, “maar ze vonden het ook leuk. Ik ben trouwens ook nooit zo pushing geweest, maar heb anderen wel altijd laten zien wat ik eet en wat ik doe. En dan merk je dat mensen het wel interessant vinden. Ik hoor regelmatig: ‘ik weet niet of ik dat volledig zou kunnen’. Maar je kunt ook kleine dingen veranderen. Begin met één dag, of met alleen je ontbijt. Een vriend die altijd yoghurt eet ‘s ochtends, neemt nu bijvoorbeeld soja-yoghurt”.

Overvloed

Overigens is er volgens Van Esch alleen al de afgelopen drie jaar “absurd veel” veranderd. “Eigenlijk is vegan al niet meer iets heel speciaals. Het is ook niet meer móeilijk om vegan te zijn; in de supermarkt is zo’n overvloed aan producten.” Ook in bijvoorbeeld de campuskantines is volgens haar steeds meer keuze voor vegans. “In een ‘groene’ stad als Wageningen zie je wel dat dit soort bewegingen vaak wat sneller gaan, maar de TU/e doet het volgens mij ook best goed.”

En om de eventuele twijfel bij medestudenten misschien nog wat verder weg te nemen: “Mensen denken bij vegan vaak aan duurdere vleesvervangers, maar veel van de goedkoopste dingen in de supermarkt, zoals bonen, pasta en groenten, zijn óók vegan”.

Voor Van Esch is dat vooral een prettige bijkomstigheid. “Een vegan lifestyle betekent voor mij vooral dat je zoveel mogelijk dierenleed probeert te voorkomen.” Daarbij is ze bijvoorbeeld ook kritisch op haar kleding, waarin ze naar eigen zeggen overigens al langer zoveel mogelijk milieubewuste keuzes maakte. “Ik hoef niet elk jaar een volledig nieuwe garderobe, koop veel tweedehands. Maar het zou me nu ook echt tegenstaan om bijvoorbeeld iets van suède te dragen; dat voelt niet goed.”

VSA Eindhoven heeft nog geen officiële status. “We beginnen laagdrempelig, met een Facebookpagina die iedereen kan volgen en een Whatsapp-groep voor mensen die ervaringen of tips willen delen of samen willen afspreken.” De vereniging maakt bij de opstart dankbaar gebruik van de kennis en ervaringen binnen vergelijkbare clubs die eerder al in andere studentensteden zijn opgericht, evenals die vanuit de koepel die deze clubs ondersteunt, vertelt Van Esch. Een bestuur heeft de club wél, met haarzelf als secretaris, Ilse van der Linden als voorzitter (op de hoofdfoto in het midden) en Sanne Hijlkema (rechts) als verantwoordelijke voor activiteiten.

Vriendengroep

Het komende half jaar staat volgens de studente vooral in het teken van werving, waarbij de vereniging zich niet alleen richt op hbo- en universitaire studenten, maar juist ook op studenten binnen het mbo. “Het zou mooi zijn als we over een half jaar op twintig, vijfentwintig mensen zitten.” Van daaruit hoopt VSA Eindhoven een enthousiaste community van studerende Eindhovense (wannabe) vegans op te zetten, “een soort grote vriendengroep van mensen die geïnteresseerd zijn in een vegan lifestyle”. Ook internationals zijn uiteraard welkom, benadrukt Van Esch; de hoofdtaal van VSA Eindhoven is Engels.

Op dinsdag 22 september vanaf 17.00 uur houdt de vereniging haar eerste echte activiteit, een potluck in het Philips de Jongh Wandelpark waarbij iedereen welkom is. Het idee is dat ieder van de deelnemers zelf iets te eten maakt en meebrengt om te delen. Het evenement wordt coronaproof ingericht, “mede daarom hebben we gekozen voor de buitenlucht. De weersvoorspellingen zijn op dit moment in elk geval goed”. Aanmelden kan door jezelf op ‘aanwezig’ te zetten op Facebook.