Publieksprijs FameLab voor TU/e-promovenda

Eriola-Sophia Shanko, promovenda bij Mechanical Engineering, heeft de publieksprijs gewonnen bij de nationale finale van FameLab 2020. Haar FameLab-reis eindigt hier. Nederland laat de favoriet van de jury, Liza Cornet van de Universiteit Leiden, meedoen aan de internationale finale in Groot-Brittannië. Bijzonder is dat Shanko niet haar eigen werk presenteerde, waarmee ze de FameLab TU/e-heat won, maar dat van haar collega's.

foto Angeline Swinkels

Het FameLab is een wetenschapscommunicatiewedstrijd, georganiseerd door The British Council. Deelnemers moeten binnen drie minuten een wetenschappelijk project presenteren aan een breed publiek. De twist hierbij is dat er geen PowerPoint of video- en audiomateriaal gebruikt mag worden. Dit maakt het bijzonder moeilijk, omdat er geen resultaten kunnen worden getoond, maar wel moeten worden uitgelegd.

Vanwege het coronavirus was het evenement online. Christian van der Krift (IE&IS) en Eriola-Sophia Shanko, de winnaars van de FameLab TU/e-ronde in april, hebben een digitale pitch gestuurd naar de Rijksuniversiteit Groningen die dit jaar de landelijke organisatie op zich nam.

Meestal leggen kandidaten hun eigen wetenschappelijke projecten uit, want dat is wat ze het beste kennen. Dat deed Shanko ook voor TU/e FameLab, daar presenteerde ze haar eigen promotieonderzoek. Deze keer besloot ze het onderzoek van collega’s uit te leggen. "Ik deed dit om twee redenen", zegt Shanko. "Ik ben promovendus bij de afdeling Microsystemen bij Mechanical Engineering. In onze groep hebben we een aantal echt coole projecten, zowel op het gebied van fundamenteel onderzoek als op het gebied van toepassingen. Ik vond dat het publiek meer van onze projecten mocht horen en niet alleen van mijn eigen werk, wat ik al had gepresenteerd op de TU/e FameLab. Bovendien wilde ik deze kans aangrijpen en mezelf uitdagen; mezelf uit mijn comfortzone halen."

Op de hals gehaald

Een dappere keuze. Een keuze die issues kent. "Ten eerste moest ik veel leren over het project, ten tweede moest ik ervoor zorgen dat er geen gevoelige informatie werd gedeeld, omdat dit een project is dat glaucoompatiënten aangaat, en ten slotte moest ik er zeker van zijn dat ik het helemaal begreep. Gelukkig waren zowel professor Jaap den Toonder als Inês Pereira Figueiredo, de supervisor van het project en de promovendus die aan het project werkte, zeer behulpzaam om hun kennis met mij te delen. Ik wil hen hiervoor dan ook graag publiekelijk bedanken."

De internationale finale van Famelab vindt plaats tijdens het online Cheltenham Festival in november. Shanko zal niet deelnemen. "Bij de wereldfinale fase stuurt elk deelnemend land een vertegenwoordiger. Aangezien een andere kandidaat de favoriet van de jury was, zal zij Nederland vertegenwoordigen op het Cheltenham festival. Zo eindigt mijn FameLab-reis hier. Maar het is een waardevolle reis geweest, dus ik ben er blij om."

Als ze op het festival zou pitchen, zou ze weer een ander project hebben gekozen van Microsystems. "Zoals gezegd, we hebben een aantal echt coole projecten die het verdienen om gedeeld te worden, en het zou jammer zijn als ik er maar één zou uitleggen."