Afbeelding | TU/e

TU/e maakt zich op voor nationale FameLab-finale

De TU/e is dit jaar gastheer voor de nationale finale van FameLab, een internationale communicatiewedstrijd waarin jonge onderzoekers in hooguit drie minuten een wetenschappelijk onderwerp pitchen. Voorafgaand aan deze finale op 1 juni worden regionale voorrondes gehouden; op donderdag 29 april is de online voorronde van de TU/e.

foto TU/e

De TU/e doet voor de derde keer mee aan FameLab, de internationale wedstrijd voor jonge onderzoekers waaraan 31 landen deelnemen. De uitdaging aan de deelnemers: complex onderzoek zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk presenteren. De nationale winnaars komen uiteindelijk in Engeland samen voor de grote finale tijdens het Cheltenham Science Festival.

De Eindhovense universiteit doet niet alleen voor de derde keer mee aan de competitie; ze is dit jaar, mede ter ere van het 65-jarig bestaan van de TU/e, ook gastheer voor de Nederlandse eindstrijd op 1 juni. Deze wordt, net als de online regionale voorronde, gepresenteerd door TU/e-wetenschapsvoorlichter Barry Fitzgerald.

Maar eerst is de TU/e op zoek naar deelnemers, onderzoekers tussen de 21 en 40 jaar, van wie de beste twee de universiteit straks in deze landelijke finale mogen vertegenwoordigen. Kandidaten moeten hiervoor een pitchvideo opnemen van maximaal drie minuten, in het Engels, zonder gebruik van dia’s. Wel toegestaan is één rekwisiet, op voorwaarde dat dit item ook gemakkelijk het podium op kan worden gedragen tijdens een live evenement.

De Eindhovense voorronde werd vorig jaar gewonnen door Eriola-Sophia Shanko, promovenda aan de faculteit Mechanical Engineering. Tijdens de landelijke finale won ze uiteindelijk de publieksprijs. Shanko blikt terug op “een spannende ervaring, die me op nieuwe manieren heeft uitgedaagd. Wetenschappelijk onderzoek is fascinerend, maar effectieve wetenschapscommunicatie is net zo belangrijk”.

Aanmelden voor de TU/e-voorronde kan tot en met vrijdag 26 februari via de mail. Klik hier voor meer info of bekijk de video hieronder.

Video | TU/e

Are you ready for FameLab?

Video | TU/e